اندیشه ، فلسفه
  • نخستین زنان فیلسوف داگ هاربِنشْرود
    من به پا خاسته‌ام تا تو را به چالش دعوت کنم یایناوالکیا! با دو پرسش، درست مثل یک سلحشور بی‌رحم… که زهِ کمانش را سخت می‌کشد و دو تیر مهلک در دست دیگرش دارد، به پا می‌خیزم تا دشمن را به چالش دعوت
  • اخلاقی زیستن در گفتارهایی از مصطفی ملکیان، مقصود فراستخواه و امیر اکرمی
    محسن آزموده| متاسفانه اخلاق در عرف جامعه ما به معنای مجموعه‌ای از باید و نبایدهای نیک‌خواهانه اما بدون مبنا فروکاسته شده و وقتی کسی دم از اخلاق می‌زند، ذهن همگان به سمت انبانی از نصایح و توصیه‌های
  • انسان و هستی بهرام حبیبی
    همه هستی، از ته تیره خاک تا روشنای آسمان، طربخانه زندگی است .غور در پدیده های طبیعت، کشف نظم قانونمندِ ترکیبِ هستیِ بیجان، روند تکامل از موجودات ذره ای تا به انسان هوشمند و روابط زنده و معقولی که بین
  • افول دموکراسی در سراسر جهان اَدَم فارِست
    به نظرِ اندیشکده‌ی «خانه‌ی آزادی»، افول دموکراسی در سراسر جهان «نگران‌کننده» است و شمار فزاینده‌ای از کشورها به سوی حکومت اقتدارگرایانه گام برمی‌دارند. یافته‌های گزارش سالانه‌ی این سازمان آمریکایی،
  • دو مفهوم عقل در تاریخ اندیشه
    نوشتار مختصر حاضر از سه بخش تشكیل شده است. در بخش نخست مقدمه‌ای درباره‌ی ابهام مفهوم عقلانیت به دست خواهم داد و بعد برای رفع این ابهام دو قسم «جزمی» و «نقادانه»ی عقلانیت را از هم بازخواهم شناخت و در
  • در زیر سنگفرش، ساحل آرمیده است: تأملاتی در باب میراث مکتب فرانکفورت سیلا بن‌حبیب
    مه 1968 سرآغاز بیداری سیاسی نسل من بود. در آن زمان دانشجوی کالج آمریکایی دختران در استانبول بودم و به عنوان دختر جوانی یهودی در جامعه‌ای با اکثریت مسلمان و به سبب غلیان آمریکاستیزیِ ناشی از جنگ
  • بیایید به کلیشه‌ها خلاقانه بنگریم نانا آریل
    در باره‌ی کلیشه‌‌ها یک چیز قطعیت دارد و آن این است که نباید از کاربرد آن‌‌ها بدتان بیاید. استفاده از کلیشه‌‌ها را معمولاً نشانه‌‌ی اندیشه‌ی‌‌ بی‌مایه و عاری از خلاقیت می‌شمارند. خوشبختانه، اگر یک
تجددگرايی
  • برای اصلاح ایران، باید از اصلاح فرهنگی شروع کنیم ماشاءالله آجودانی در گفتگو با محمد حیدری
    در ادامه‌ی گفت‌وگو‌‌های آسو درباره‌ی مسائل بنیادی ایران، ماشالله آجودانی می‌گوید یکی از مهم‌ترین مسائل ما این است که بیش از اصلاح فرهنگ به تغییر سیاسی اهمیت دادیم و فکر کردیم که با سیاست می‌توانیم
  • خردگرایی و روشنگری
    واژه خرد گرایی هنگامی که در ارتباط با متفکران و فیلسوفان قرن هفده اروپا نظیر رنه دکارت، باروخ اسپینوزا، و گوتفرید لایب‌نیتس به کار رود، به معنایِ باور به عقل به عنوانِ تنها منبعِ معتبرِ است این
  • دولت پژمرده؛ انسان – دولت با نشاط [ دکتر مهدی مطهرنیا
    مقدمه : شتاب روزافزون انسان در گذار از دهلیزهای هزارتو در توی علم، و فناوری؛ و گذار پی در پی از پوسته های جور واجور شعور متعارف، به سرعت شتاب را نیز از گویایی بازمی دارد. نیاز به کاربرد «ریشتر»[2]،
  • احساسات، موضوع جدید پژوهش‌های اجتماعی گفتگو با جوزف بن پترزل
    در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از نویسندگان معاصر در هر دو شهر برلین و قاهره از تغییرات شهری با عبارات مشابهی یاد کردند و همگی بر این باور بودند که این تغییرات بر احساسات مردم تاثیرات بزرگی
  • در آینه انديشه
    چيزى كه تمام پرسش‌ها و پژوهش‌های «محمد ضيمران» را صورت‌بندی می‌کند همان بحث كهنه و کلیشه‌ای «سنت و مدرنيته» است كه البته او با سنجه و نگره جديدى سراغ آن رفته و به دریافت‌های ديگرى از آن رسيده است. او
تاریخ
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت هفدهم) زهره روحی
    با وجود اعمال غیر قانونی رضا خان ، وی در آبان 1302 به مقام نخست وزیری می‌رسد و حتی قبل از افتتاح مجلس پنجم (22 بهمن 1302)، پیشاپیش اکثریت اعضاء مجلس را که از اصلاح طلبان غیر مذهبی بودند، موافق با خود
  • سرگذشت عجیب ملکه‌ استر: از دربار هخامنشی تا کاخ سفید علیرضا اشراقی
    یکی از پندهایی که از گذشته می‌شود گرفت این است که به ندرت کسی از گذشته پند می‌گیرد. اما با کمی زحمت می‌توان گذشته را طوری ارایه کرد تا مخاطب پندی را که می‌خواهیم از آن بگیرد. برای چنین‌کاری لازم است
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت پانزدهم) زهره روحی
    اگر همه اینها، جهت زدودن تبعیض اجتماعی از اقشار مختلف بوده، اگر روحانیان به این دلیل از مصدرهای قدرتی خویش پایین کشیده شدند تا «عدالت اجتماعی»، و برابری حقوق همگان، در جامعه حضور یابد، خوب است بدانیم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 6
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران تلقی آیات نجف از امر به معروف و نهی از منکر نیز برخاسته از دریافت مدنی وعرفی آنان از حکمی شرعی است. آخوند خراسانی ، در پاسخ به استفتایی در باره ” لزوم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 5
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران جنبش مشروطه خواهی مردم ایران ، به خلاف آن چه اهل ایدئولوژی نسنجیده گفته اند، گامی فراتر در غربزدگی نبود. پرچم غربزدگی نیز با مشروطیت ” بر بام سرای این
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 4
    موضوع ” مشروعه شدن مشروطه ” نبود، مناقشه اساسی این بود که تا چه مقیاسی می توان اصول عقلایی علوم شرعی را در جهت مشروعیت مشروطیت متحول کرد؟رویارویی میرزای نائینی و شیخ فضل الله رویارویی دو
آمار بازدید سایت
0001999
Visit Today : 52
Visit Yesterday : 73
This Month : 1999
Who's Online : 1

ما در دوران یأس‌آور دیکتاتورها و زورگویان به سر می‌بریم اما نه تنها بدترین بلکه بهترین آدم‌ها نیز در این زمانه زندگی می‌کنند. منظورم دو زنی است که شجاعانه با زن‌ستیزی و استبداد مبارزه می‌کنند، یکی در ایران و دیگری در عربستان. این دو کشور ممکن است با هم دشمن باشند اما وجه اشتراکشان برخورد وحشیانه با زنان است. این دو کشور دارند سعی می‌کنند تا صدای این دو زن را خاموش کنند و دهانشان را ببندند. بنابراین، وظیفه‌ی ما این است که نامشان را بلندآوازه سازیم. نسرین ستوده 55 سال دارد و نویسنده و وکیل حقوق بشر است. او دهه‌ها سرگرم دفاع از حقوق زنان و کودکان در ایران بوده است. این هفته خانواده‌اش خبر دادند که او علاوه بر محکومیت پنج ساله‌ی فعلی به 33 سال زندان و 148 ضربه‌ی شلاق محکوم شده است.

لُجَین الهُذلول 29 سال دارد و رهبر جنبش حقوق زنان در عربستان سعودی است. محاکمه‌ی او چهارشنبه‌ی گذشته آغاز شد، آن هم پس از ماه‌ها حبس و شکنجه، از جمله تحمل ضربات شلاق، آزار جنسی، القای حس خفگی با آب و شوک‌های الکتریکی.

خواهرش، عالیه الهذلول، به من گفت که سرانجام اتهامات علیه لجین را مطرح کرده‌اند. بعضی از این اتهامات عبارت‌اند از ارتباط با سازمان‌های حقوق بشری و انتقاد از نظام قیمومت مردان بر زنان در عربستان سعودی.

من در مقاله‌ی دیگری گفته بودم که جایزه‌ی صلح نوبل باید به هذلول اهدا شود، و اکنون او نامزد دریافت این جایزه شده است. حالا می‌خواهم در پیشنهادم تجدیدنظر کنم: جایزه‌ی نوبل باید به طور مشترک به هذلول و ستوده اهدا شود، آن هم به خاطر دفاع دلیرانه‌ی آنها از حقوق زنان در برابر دیکتاتورهای رقیبی که در زن‌ستیزیِ بی‌رحمانه با یکدیگر شریک‌اند.

می‌دانم کسانی داد و بی‌داد راه خواهند انداخت و خواهند گفت که مشکل ناشی از خودِ اسلام است. این نوعی ساده‌انگاریِ بیش‌ازحد است اما منصفانه است که بگوییم امروز ولیعهد سعودی، شاهزاده محمد بن سلمان، و رهبر ایران، آیت الله علی خامنه‌ای، بیش از هر اسلام‌ستیزی تصویر اسلام را خدشه‌دار می‌کنند.

وزارت امور خارجه‌ی آمریکا حکم صادرشده برای ستوده را «بی‌اندازه ظالمانه» خواند. این حرف کاملاً درست است. اما این وزارت‌خانه از محکومیت صریح حبس و شکنجه‌ی هذلول خودداری می‌کند زیرا سعودی‌ها را متحد و ایرانی‌ها را دشمن خود می‌داند.

به نظر می‌رسد که دولت ترامپ نمی‌فهمد که اگر فقط به حقوق بشر در کشورهای مخالف اهمیت بدهید، در این صورت واقعاً برای حقوق بشر اهمیت قائل نیستید.

عالیه الهذلول به من گفت که به خواهرش دستور داده‌اند تا با امضای نامه‌ای از پادشاه بخواهد او را عفو کند. لجین این نامه را امضاء کرده و به نظر می‌رسد که دیگر او را شکنجه نکرده‌اند. امیدوارم که ولیعهد از برخورد بی‌رحمانه با فعالان حقوق زنان دست بردارد و سرانجام «تقاضا»ی لجین را بپذیرد و او را عفو کند.

در همین حال، به نظر می‌رسد که سرکوب در ایران تشدید شده است. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال گذشته بیش از 7000 دگراندیش در ایران دستگیر شدند. این سازمان می‌گوید، محکومیت 38 ساله‌ی ستوده، در صورت صحت خبر، سنگین‌ترین حکمی است که در سال‌های اخیر علیه مدافعان حقوق بشر در ایران صادر شده است. رسانه‌های دولتیِ ایران می‌گویند حکم صادرشده برای ستوده سبک‌تر است اما به حرف آنها نمی‌توان اعتماد کرد چون اعتبار ستوده و خانواده‌اش بسیار بیشتر از دولت ایران است.

کومی نایدو، دبیر کل عفو بین‌الملل، به من گفت: «حکم تکان‌دهنده و سنگین علیه ستوده نشان می‌دهد که مقام‌های ایران چقدر نگران و مضطرب شده‌اند.» به نظر نایدو، فعالان حقوق بشر در ایران شجاع‌تر شده‌اند، گاهی روسری از سر برمی‌دارند و روی تکه چوبی می‌گذارند و ویدیوهای این کار را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

نایدو افزود، «به نظر می‌رسد که مقام‌های ایران می‌خواهند با صدور این حکم ظالمانه ستوده را به قصد عبرت دیگران تنبیه کنند و دیگر فعالان حقوق زنان را بترسانند.»

رضا خندان، شوهر ستوده، هم در ماه ژانویه به جرم انتشار اخبار مربوط به پرونده‌ی همسرش در فیس‌بوک به شش سال زندان محکوم شد. این زوج دو فرزند دارند، پسری 12 ساله به نام نیما و دختری 19 ساله به اسم مهراوه. هادی قائمی، مدیر مرکز حقوق بشر در ایران، می‌گوید حالا ممکن است سرپرستیِ نیما و مهراوه را خویشاوندانشان بر عهده گیرند.

]در سال 1390[ ستوده از زندان ]اوین[ در نامه‌ای به دخترش نوشت: «مهراوه عزیزِ دلم!…یکی از مهم‌ترین انگیزه‌هایم برای پیگیری حقوق کودکان، تو بودی…هر بار که از دادگاه کودکانِ آزار‌دیده به خانه می‌رسیدم، تو و برادرت را بیشتر و بیشتر در آغوش می‌فشردم. هنوز هم دلیل آن را نمی‌دانم. اما گویا از این طریق می‌خواستم آزار کودکان قربانی را جبران کنم.»

او در پاییز گذشته در نامه‌ای به نیما توضیح داد که چرا به جای این که روز اول سال تحصیلی کنارش باشد در زندان است: « چگونه می‌توانستم شاهد اعدام نوجوانان وطنم باشم و سکوت کنم؟ چگونه می‌توانستم چشم بر کودک‌آزاری‌ها ببندم تا شب‌ها را با خیالی آسوده در کنارت بگذرانم؟…پسرم، من نمی‌توانستم…همین. گناهم همین بود.»

پیام من به نیما و مهراوه این است: مادرتان قهرمان است! او الهام‌بخش کسانی مثل من در سراسر جهان است، و زندان یا شلاق نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد. نام او و لجین الهذلول در تاریخ به عنوان رهبر اخلاق، و شاید برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل، ثبت خواهد شد، قهرمانانی که با ستمگران مقابله کردند و اوضاع دنیا را بهبود بخشیدند.

برگردان: عرفان ثابتی

print
مقالات
  • پاسخ به کتاب آسیب شناسی یک شکست ، نوشتۀ علی میرفطروس حمیدرضا مسیبیان
    مدت­ها پیش مطالبی از « علی میرفطروس» با عنوان «آسیب شناسی یک شکست» دیده بودم که به شدت در تلاش بود تا با نسبت دادن دروغ­های مکرر به دکتر مصدق به خیال خودش او را تخطئه کرده و برای پهلوی تبلیغ نماید
  • روشنفکر ایرانی و قهرمان پرستی اسفندیار طبری
    در این نوشته از دو دیدگاه اسطوره ای و سیاسی به رابطه بین هیروییزم یا قهرمان پرستی‌ و روشنفکر ایرانی پرداخته می-‌ شود. از دیدگاه فرهنگی‌ روشنفکر در یک چهارچوب فرهنگی‌ مجاز، مجبور به اندیشیدن بوده است.
  • «نه» گفتن را هم یاد بگیریم کوروش‭ ‬ساسانی
    برای خیلی از ما پیش آمده که در موقعیتی قرار بگیریم که می‌‍‍‌دانیم اگر یک «نه» بگوییم آسایش و آرامش زیادی را برای خود خریده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم از این کلمۀ دو‌حرفی استفاده کنیم و آن را به زبان
  • جلال ایجادی: مدرنیته ناقص و زیانباری اسلام در ایران
    آیا ایران به مدرنیته نیازمند است؟ تلاش برای مدرنیته از زمان مشروطه آغاز شد و ناکام باقی ماند. رابطه ما با مدرنیته در تمدن غرب چگونه قابل تعریف است؟ آیا امروز دسترسی به مدرنیته در جامعه ما کماکان یک
  • آیا انسان گوشت و پوست و خون‌‌دار در حال احتضار نیست؟
    نوشتار زیر مشتمل بر دو بخش است؛ در بخش نخست، خُرده‌‌پرسش‌‌هایی اعتراضی به نسبت وضعیت فلاکت‌‌بار موجود و در خطاب با جناب استاد ملکیان طرح می‌‌شود تا زمینه برای پرسش انتقادی بزرگ‌تر از ایشان که در بخش
  • قیام فرانسه، چرا اکنون؟
    پس از سالها شکست اجتماعی، حالا یک جنبش منحصر به فرد دولت را وادار به کنار گذاشتن تعصب بودجه ای اش نموده است. با استفاده از تاکتیک های مناسب، جلیقه زردها در مباحث حفاظت از آب و هوا و قدرت خرید فریب
اقتصاد
محیط زیست
  • بیست گزاره اقلیمی در باره سیلاب ایران
    در قالب بیست گزاره کوتاه تلاش کرده‌ام به زبانی خیلی ساده وجوه اقلیمی سیل‌های اخیر را شرح دهم. بیشتر متمرکز بوده‌ام بر سوالات و ابهاماتی که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. امیدوارم روشنگر و پاسخگو
  • 30 سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت ایسنا
    رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، گفت: در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه ها
  • دریای خزر، دریای مرده ایسنا
    بر اساس یافته‌های محققان کشور، تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، ضمن آنکه انواع مواد آلاینده و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به این دریا وارد می‌شود که با افزایش بار آلی در بستر و کاهش
  • 10 حقیقت انکارناپذیر در مورد تغییرات اقلیمی کره‌ی زمین حسام میثاقی
    کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ و در شهر کاتوویس لهستان برگزار شد، با تصویب توافق‌نامه‌ای به کار خود پایان داد. در پایان این کنفرانس، نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور در
  • اقیانوسی سرشار از پلاستیک حسام میثاقی
    شاید برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید میوه و سبزیجات، هر یک از انواع میوه را در کیسه‌های پلاستیکیِ جداگانه ریخته‌اید تا وزن‌کردن جداگانه‌ی میوه‌ها آسان‌تر شود. شاید شاهد بوده‌اید که نفر روبه‌روی
  • می‌شود مردم را زوری به بهشت سبز برد؟ علیرضا اشراقی
    آیا حمایت و حفاظت از محیط زیست با دموکراسی و حقوق ‌بشر تعارض دارد؟ به نظر که چنین نیست؛ در اسناد سازمان‌ ملل، این‌ها در یک‌راستا و مقوم یکدیگر تعریف شده‌اند. روندهای سیاسی در کشورهای مختلف جهان هم