اندیشه ، فلسفه
  • نخستین زنان فیلسوف داگ هاربِنشْرود
    من به پا خاسته‌ام تا تو را به چالش دعوت کنم یایناوالکیا! با دو پرسش، درست مثل یک سلحشور بی‌رحم… که زهِ کمانش را سخت می‌کشد و دو تیر مهلک در دست دیگرش دارد، به پا می‌خیزم تا دشمن را به چالش دعوت
  • اخلاقی زیستن در گفتارهایی از مصطفی ملکیان، مقصود فراستخواه و امیر اکرمی
    محسن آزموده| متاسفانه اخلاق در عرف جامعه ما به معنای مجموعه‌ای از باید و نبایدهای نیک‌خواهانه اما بدون مبنا فروکاسته شده و وقتی کسی دم از اخلاق می‌زند، ذهن همگان به سمت انبانی از نصایح و توصیه‌های
  • انسان و هستی بهرام حبیبی
    همه هستی، از ته تیره خاک تا روشنای آسمان، طربخانه زندگی است .غور در پدیده های طبیعت، کشف نظم قانونمندِ ترکیبِ هستیِ بیجان، روند تکامل از موجودات ذره ای تا به انسان هوشمند و روابط زنده و معقولی که بین
  • افول دموکراسی در سراسر جهان اَدَم فارِست
    به نظرِ اندیشکده‌ی «خانه‌ی آزادی»، افول دموکراسی در سراسر جهان «نگران‌کننده» است و شمار فزاینده‌ای از کشورها به سوی حکومت اقتدارگرایانه گام برمی‌دارند. یافته‌های گزارش سالانه‌ی این سازمان آمریکایی،
  • دو مفهوم عقل در تاریخ اندیشه
    نوشتار مختصر حاضر از سه بخش تشكیل شده است. در بخش نخست مقدمه‌ای درباره‌ی ابهام مفهوم عقلانیت به دست خواهم داد و بعد برای رفع این ابهام دو قسم «جزمی» و «نقادانه»ی عقلانیت را از هم بازخواهم شناخت و در
  • در زیر سنگفرش، ساحل آرمیده است: تأملاتی در باب میراث مکتب فرانکفورت سیلا بن‌حبیب
    مه 1968 سرآغاز بیداری سیاسی نسل من بود. در آن زمان دانشجوی کالج آمریکایی دختران در استانبول بودم و به عنوان دختر جوانی یهودی در جامعه‌ای با اکثریت مسلمان و به سبب غلیان آمریکاستیزیِ ناشی از جنگ
  • بیایید به کلیشه‌ها خلاقانه بنگریم نانا آریل
    در باره‌ی کلیشه‌‌ها یک چیز قطعیت دارد و آن این است که نباید از کاربرد آن‌‌ها بدتان بیاید. استفاده از کلیشه‌‌ها را معمولاً نشانه‌‌ی اندیشه‌ی‌‌ بی‌مایه و عاری از خلاقیت می‌شمارند. خوشبختانه، اگر یک
تجددگرايی
  • برای اصلاح ایران، باید از اصلاح فرهنگی شروع کنیم ماشاءالله آجودانی در گفتگو با محمد حیدری
    در ادامه‌ی گفت‌وگو‌‌های آسو درباره‌ی مسائل بنیادی ایران، ماشالله آجودانی می‌گوید یکی از مهم‌ترین مسائل ما این است که بیش از اصلاح فرهنگ به تغییر سیاسی اهمیت دادیم و فکر کردیم که با سیاست می‌توانیم
  • خردگرایی و روشنگری
    واژه خرد گرایی هنگامی که در ارتباط با متفکران و فیلسوفان قرن هفده اروپا نظیر رنه دکارت، باروخ اسپینوزا، و گوتفرید لایب‌نیتس به کار رود، به معنایِ باور به عقل به عنوانِ تنها منبعِ معتبرِ است این
  • دولت پژمرده؛ انسان – دولت با نشاط [ دکتر مهدی مطهرنیا
    مقدمه : شتاب روزافزون انسان در گذار از دهلیزهای هزارتو در توی علم، و فناوری؛ و گذار پی در پی از پوسته های جور واجور شعور متعارف، به سرعت شتاب را نیز از گویایی بازمی دارد. نیاز به کاربرد «ریشتر»[2]،
  • احساسات، موضوع جدید پژوهش‌های اجتماعی گفتگو با جوزف بن پترزل
    در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از نویسندگان معاصر در هر دو شهر برلین و قاهره از تغییرات شهری با عبارات مشابهی یاد کردند و همگی بر این باور بودند که این تغییرات بر احساسات مردم تاثیرات بزرگی
  • در آینه انديشه
    چيزى كه تمام پرسش‌ها و پژوهش‌های «محمد ضيمران» را صورت‌بندی می‌کند همان بحث كهنه و کلیشه‌ای «سنت و مدرنيته» است كه البته او با سنجه و نگره جديدى سراغ آن رفته و به دریافت‌های ديگرى از آن رسيده است. او
تاریخ
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت هفدهم) زهره روحی
    با وجود اعمال غیر قانونی رضا خان ، وی در آبان 1302 به مقام نخست وزیری می‌رسد و حتی قبل از افتتاح مجلس پنجم (22 بهمن 1302)، پیشاپیش اکثریت اعضاء مجلس را که از اصلاح طلبان غیر مذهبی بودند، موافق با خود
  • سرگذشت عجیب ملکه‌ استر: از دربار هخامنشی تا کاخ سفید علیرضا اشراقی
    یکی از پندهایی که از گذشته می‌شود گرفت این است که به ندرت کسی از گذشته پند می‌گیرد. اما با کمی زحمت می‌توان گذشته را طوری ارایه کرد تا مخاطب پندی را که می‌خواهیم از آن بگیرد. برای چنین‌کاری لازم است
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت پانزدهم) زهره روحی
    اگر همه اینها، جهت زدودن تبعیض اجتماعی از اقشار مختلف بوده، اگر روحانیان به این دلیل از مصدرهای قدرتی خویش پایین کشیده شدند تا «عدالت اجتماعی»، و برابری حقوق همگان، در جامعه حضور یابد، خوب است بدانیم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 6
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران تلقی آیات نجف از امر به معروف و نهی از منکر نیز برخاسته از دریافت مدنی وعرفی آنان از حکمی شرعی است. آخوند خراسانی ، در پاسخ به استفتایی در باره ” لزوم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 5
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران جنبش مشروطه خواهی مردم ایران ، به خلاف آن چه اهل ایدئولوژی نسنجیده گفته اند، گامی فراتر در غربزدگی نبود. پرچم غربزدگی نیز با مشروطیت ” بر بام سرای این
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 4
    موضوع ” مشروعه شدن مشروطه ” نبود، مناقشه اساسی این بود که تا چه مقیاسی می توان اصول عقلایی علوم شرعی را در جهت مشروعیت مشروطیت متحول کرد؟رویارویی میرزای نائینی و شیخ فضل الله رویارویی دو
آمار بازدید سایت
0001997
Visit Today : 50
Visit Yesterday : 73
This Month : 1997
Who's Online : 2

سخن در باره آینده حتا با داده های واقعی، با اگر و اما های متعدد همراه است، تا چه رسد به آینده نظام اسلامی که آگاهی ما محدود است. با این وجود و با دودلی بسیار می توانیم گونه ای از اتفاقات کلان که امکان وجود آن بنا به تجربه وجود دارد را بیان کنیم. براثر تضادهای داخلی و خارجی که نظام اسلامی با آن روبروست، ادامه زندگی آن به صورت کنونی و بدون دگرگونی اساسی در ایران، غیرممکن بنظر می رسد. دگرگونی مورد انتظار چگونه می تواند شکل گیرد و چه خطرات و هزینه ای و یا چه دست آوردی برای ایران همراه خواهد آورد؟ از سال 1398 چه انتظاری می توانیم داشته باشیم؟
تحولات سال 1397 اشاره به افزایش خطر حمله ی نظامی به ایران، سخت تر شدن بحران اقتصادی و بالا گرفتن جنگ قدرت در داخل کشور را همراه آورد. یا بسخن دیگر نه تنها تحولات شتاب بیش تر بخود گرفتند، بلکه همزمان انتظار چرخش های تند در مسیر امور کشور شدت یافتند. تندروی در ایران نیز مانند بسیاری از نقاط جهان، فضای رشد مناسب تری را پیدا کرد. باوجودی که بخش بزرگی از واقعیت ها برای بسیاری چه در داخل و چه در خارج روشن بود، چنین می توان برداشت کرد که بالاخره کانون نظام نیز به درک پاره ای از واقعیت ها پی برد که سبب شتاب تحولات درونی گردیده است: (1) نظام به صورت کنونی نمی تواند حتا مسایل درونی خود را حل کند تا چه رسد به مسایل ایران. از این رو جنگ قدرت داخلی باید به پیروزی مطلق یک گروه در برابر گروه های متعدد موجود، نایل گردد. نظام اسلامی با تهدید توامان خیزش ملی و حمله ی خارجی روبروست که هردو با اثر متقابل بر یکدیگر، عمل می کنند. یعنی در حالی که وضعیت وخیم اقتصادی و اجتماعی همراه با جوان مرگی امید، ملت را به لبه خیزش همگانی سوق می دهد، گروهی نیز در جهت منافع خود به افزایش تنش خارجی تا نزدیک شدن به جنگ دامن می زنند. این گروه که اکنون در سپاه تجمع کرده اند با چند هدف چنین امری را ترتیب می دهند: به ملت و قدرت های خارج آشکار کنند که قدرت اصلی در دست چه گروه می باشد و باید آنان با این گروه به بده و بستان بپردازند تا حکومت. نباید فرض کرد که هنگامی که سپاه تنش ار بالا می برد، آنان خواهان جنگ هستند و یا بخاطر اسلام آماده شهادت. این وسیله یست برای افزایش تنش که برای ایران می تواند بسیار خطرناک باشد اما همزمان حکومت را بی آبروتر می کند. هنگامی که وزیر خارجه که روشن شده مورد لطف سپاه دیگر نیست، از احتمال وقوع درگیری نظامی صحبت می کند، اشاره او به ملت و خارج و روی سخن به طور دقیق سپاه می باشد. با ایجاد بحران امنیتی همراه با شکست اقتصادی، در حالی که رقیبان سیاسی خود را بخاطر ناکارآئی از صحنه خارج می کنند، نهاد سپاه را به عنوان یگانه گزیدار واقعی جا می اندازند که هم می تواند خطر جنگ خارجی را کاهش دهد و هم با دست یابی به تفاهم با قدرت های جهانی، مساله مالی کشور را با تفاهم با قدرت های خارجی سروصورت دهد و مانع از فروپاشی امنیت داخلی که می تواند با دگرگونی نهادی ایجاد گردد، شود. هرچه وضع اقتصادی رو به سراشیبی می گذارد، مشروعیت رئیس جمهور به عنوان “منتخب” ملت نیز به رشد سراشیبی خود ادامه می دهد و در نتیجه به سود سپاه، تنها چالشگر واقعی در کانون قدرت، تمام می شود. رئیس جمهور برای افزایش مشروعیت خود سفر به عراق و ملاقات با آیت الله سیستانی را ترتیب داد. اما امنیت او در عراق بعهده نیروهای شبه نظامی وابسته به سپاه انجام گرفت.
(2) فساد نمی تواند ادامه یابد – بدون تردید اختلاف طبقاتی ایجاد شده که پدیده زشت تظاهر به نوکیسگی وابستگان به نظام را همراه آورده، عامل ایجاد بالاترین رشگ اقتصادی در کشور می باشد. نظام اسلامی و حکومت به صورت کنونی قادر به مبارزه با فساد نیست. زیرا صاحبان قدرت و از آن میان پاره ای در نیروهای مسلح، قادر به مبارزه با کانون قدرت که زاینده فساد است، نمی باشند. باید کانون قدرت دچار تحول گردد تا با این پدیده نهادینه شده بتوان تا اندازه ای مبارزه کرد. بهیچوجه ادعا نمی گردد که سپاه از فساد در کشور دور بوده و در ایجاد آن مشارکت نداشته و یا بسیاری از سپاهیان در میان بزرگ ترین فاسدان شناخته شده نمی باشند. اما حکومت بدون پشتیبانی سپاه نمی توانست و نمی تواند با فساد مبارزه کند. به احتمال زیاد، با قدرت گرفتن سپاه ما شاهد شدت عمل در مبارزه با فساد دستکم با آن بخش که مورد نیاز سپاه برای بدست گیری کامل قدرت نمی باشد، خواهیم بود. برداشتن رئیس قوه قضائیه و جانشین کردن آن با فردی که اشتهار به قتل و جنایت در جهت منافع کانون قدرت دارد، منادی آغاز شدت عمل در دادگاه ها خواهد بود بدون آنکه منادی اجرای عدالت باشد. نهادها و افرادی که مورد نیاز سپاه نیستند، در سیاهه تصفیه و حتا مجازات قرار خواهند گرفت. برای پاکسازی از رقبا، برنده قدرت، هرکه باشد، به ساختار قضائی رژیم اسلامی که که گوش به فرمان کانون قدرت می باشد و از بی رحمی نیز چیزی کم ندارد، نیاز دارد. برای جلب سریع اعتماد ملت، سپاهیان بازنشسته شهره به فساد به ویژه در خطر فوری دارند در حالی که افراد “مفید” می توانند همچنان با اطمینان به چپاول مشغول باشند. حتا می توان تصور کرد که با تثبیت سپاه، حذف و یا دستگیری چندین آخوند صاحب نام (به عنوان نمونه سلاطین شکر و لاستیک) دور از ذهن نیست. باز هم به احتمال دارو دسته احمدی نژاد که به پروپای سپاه پیچیده بودند نیز در تیر رس قرار دارند. اگر قدرت در داخل نظام یکپارچه گردد (که شواهد همگی دالبر حرکت به آن سوی است)، تهدید به انتشار مدارک در دست احمدی نژاد که بیش تر شامل “رهبر” نظام می گردد، برای سپاه برندگی ندارد. تاکنون سپاه توانسته قدرت برادران لاریجانی را به شدت کاهش دهد. با برکنار صادق لاریجانی از قوه قضائیه و سپس در روز بعدی باخت در مجلس خبرگان، قدرت عملیاتی آنان بشدت کاهش یافته. سپاه منفور است و برای کسب محبوبیت، چاره ای ندارد بجز دست زدن به چند اقدام چشمگیر مورد نظر ملت.
(3) ملت و قدرت های جهان دیگر تحمل نظام را ندارند. این واقعیت وسیله ی کانون قدرت درک شده است. قدرت های خارجی و به ویژه اروپا که بر اصلاح از داخل رژیم دل خوش کرده بودند، دریافته اند که رژیم اسلامی اصلاح پذیر نیست زیرا چنین تحولی را با مرگ خود یکسان می دانست و در موارد متعدد امکان آن را کنار گذارد. با صفبندی که در برابر ایران میان همسایگان ریزودرشت و با تائید و حمایت قدرت های جهانی انجام گرفته است که حتا روسیه صاحب بالاترین نفوذ در نظام اسلامی، نیز از رژیم روی برگردانده، خواه ناخواه این واقعیت باید درک گردد. به احتمال زیاد سپاه بخاطر فعال بودن در خارج از کشور، زودتر و بیش تر این واقعیت را درک کرده است تا گروه تحت تاثیر افیون در دوروبر “رهبر”. اگر دارندگان قدرت در داخل کشور خواهان حفظ دستکم بخشی از قدرت خود می باشند، باید آمادگی تقسیم قدرت را با ملت داشته باشند. یعنی دگرگونی پایه ائی در نظام اسلامی. اگر ولایت فقیه را متمایز ترین وجه تمایز رژیم با دنیای کنونی بدانیم، معنای این امر بناچار اعلان پایان چنین پدیده می باشد. نیروهای مسلح در میان مدعیان قدرت در ایران بجز ملت، بالاترین انعطاف را برای برداشتن چنین گامی را دارند. اما یک مسابقه شدید میان خیزش ملت و سرعت تحول در جریان است. با گذر هرروز، خیزش همگانی ملت نزدیک تر می گردد. از این رو این تحولات ناشی از جنگ قدرت است که باید بر شتاب خود بی افزاید تا پیش از خیزش همگانی ملت ویا انفجار، دگرگونی اساسی را ندا دهد. در تاریخ نمونه های بسیار وجود دارد و از آن جمله در انقلاب اسلامی و تحولات کنونی ونزوئلا که هنگامی که ملتی دست به خیزش همگانی زند، نیروهای مسلح قادر به مقابله نخواهند بود. هر کس و یا هر حکومت که قدرت را در ایران در دست گیرد، بناچار باید مرگ نظام اسلامی را اعلان کند. در اینجا مساله اساسی مسابقه زمان میان این دو فرآیند همزمان می باشد.
حال اگر جنگ قدرت حتا با مداخله ارتش (تنها نهاد “مشروع” در نظام اسلامی) نتواند به سرعت به انجام رسد و یا از آن مهم تر نتواند ملت را در برابر دگرگونی آینده قانع کند، چه می توان انتظار داشت؟ خیزش همگانی ملت، انفجار داخلی، جنگ با قدرت های خارج، و یا آغاز فرآیند گسست یکپارچگی ایران، گزینه های پیش رو هستند که می توانند هریک به تنهائی و یا نوعی آمیزش با عامل دیگر انجام گیرد. خیزش همگانی ملت بسیار محتمل است. اما در خیزش ملت، رهبری که مشروعیت ملت را داشته باشد و همزمان از تشکیلات منظم برخوردار باشد، نه در ایران و نه در خارج دیده نمی شود. محبوبیت به تنهائی کافی نیست. خمینی در زمان انقلاب هم محبوب بود و هم از تشکیلاتی منظم با سلسله مراتب جا افتاده در درازای زمان که برآورد می گردد سی هزار مرکز در ایران آن زمان به صورت مسجد، تکیه و امام زاده به صورت پایگاه عملیاتی، برخوردار بود. هیچ نشانه ای در دست نیست که تشکیلاتی حتا به مراتب کوچک تر، در ایران کنونی وجود داشته باشد تا بتواند مرحله گذار را انجام دهد و چالش های گوناگون و از آن میان دخالت های خارجیان را مانع گردد. خیزش ملت می تواند به سرعت به انفجار در سراسر کشور بدل شود. هرج و مرج نتیجه منطقی چنین وضعیتی می تواند باشد همراه با مدعیان قدرت در هر منطقه و یا کوچه و خیابان. در چنین شرایطی دخالت های مستقیم خارجی و یا غیر مستقیم بصورت گسیل نیروهای مزدور مسلح با آرزوهای منطقه ای، دور از تصور نیست. اگر شورش و انفجار، رهبری خود را ایجاد کند می توان مطمئن بود که بسیار خطرناک و خونین خواهند بود. به انقلاب فرانسه، روسیه و چین نگاه کنید.
جمهوری اسلامی، گزینه های مورد اشاره را توجیهی برای بقای خود نموده است.
———————–
۱ – افزایش ناگهانی شدی ارز خارجی، بهر دلیلی، روشن بود که تورم مهار ناپذیر همراه می آورد.
۲ – به معنای مورد نیاز برای رسیدن به هدف.
۳ – حتا در خیزش سال 88 باوجودی که بخش بزرگی از “اصلاح طلبان” به آن پیوسته بودند، حتا اگر دیگر عوامل را کنار گذاریم، انظباط و تشکیلات مورد نیاز برای دگرگونی اساسی وجود نداشت.

print

مقالات
  • پاسخ به کتاب آسیب شناسی یک شکست ، نوشتۀ علی میرفطروس حمیدرضا مسیبیان
    مدت­ها پیش مطالبی از « علی میرفطروس» با عنوان «آسیب شناسی یک شکست» دیده بودم که به شدت در تلاش بود تا با نسبت دادن دروغ­های مکرر به دکتر مصدق به خیال خودش او را تخطئه کرده و برای پهلوی تبلیغ نماید
  • روشنفکر ایرانی و قهرمان پرستی اسفندیار طبری
    در این نوشته از دو دیدگاه اسطوره ای و سیاسی به رابطه بین هیروییزم یا قهرمان پرستی‌ و روشنفکر ایرانی پرداخته می-‌ شود. از دیدگاه فرهنگی‌ روشنفکر در یک چهارچوب فرهنگی‌ مجاز، مجبور به اندیشیدن بوده است.
  • «نه» گفتن را هم یاد بگیریم کوروش‭ ‬ساسانی
    برای خیلی از ما پیش آمده که در موقعیتی قرار بگیریم که می‌‍‍‌دانیم اگر یک «نه» بگوییم آسایش و آرامش زیادی را برای خود خریده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم از این کلمۀ دو‌حرفی استفاده کنیم و آن را به زبان
  • جلال ایجادی: مدرنیته ناقص و زیانباری اسلام در ایران
    آیا ایران به مدرنیته نیازمند است؟ تلاش برای مدرنیته از زمان مشروطه آغاز شد و ناکام باقی ماند. رابطه ما با مدرنیته در تمدن غرب چگونه قابل تعریف است؟ آیا امروز دسترسی به مدرنیته در جامعه ما کماکان یک
  • آیا انسان گوشت و پوست و خون‌‌دار در حال احتضار نیست؟
    نوشتار زیر مشتمل بر دو بخش است؛ در بخش نخست، خُرده‌‌پرسش‌‌هایی اعتراضی به نسبت وضعیت فلاکت‌‌بار موجود و در خطاب با جناب استاد ملکیان طرح می‌‌شود تا زمینه برای پرسش انتقادی بزرگ‌تر از ایشان که در بخش
  • قیام فرانسه، چرا اکنون؟
    پس از سالها شکست اجتماعی، حالا یک جنبش منحصر به فرد دولت را وادار به کنار گذاشتن تعصب بودجه ای اش نموده است. با استفاده از تاکتیک های مناسب، جلیقه زردها در مباحث حفاظت از آب و هوا و قدرت خرید فریب
اقتصاد
محیط زیست
  • بیست گزاره اقلیمی در باره سیلاب ایران
    در قالب بیست گزاره کوتاه تلاش کرده‌ام به زبانی خیلی ساده وجوه اقلیمی سیل‌های اخیر را شرح دهم. بیشتر متمرکز بوده‌ام بر سوالات و ابهاماتی که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. امیدوارم روشنگر و پاسخگو
  • 30 سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت ایسنا
    رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، گفت: در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه ها
  • دریای خزر، دریای مرده ایسنا
    بر اساس یافته‌های محققان کشور، تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، ضمن آنکه انواع مواد آلاینده و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به این دریا وارد می‌شود که با افزایش بار آلی در بستر و کاهش
  • 10 حقیقت انکارناپذیر در مورد تغییرات اقلیمی کره‌ی زمین حسام میثاقی
    کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ و در شهر کاتوویس لهستان برگزار شد، با تصویب توافق‌نامه‌ای به کار خود پایان داد. در پایان این کنفرانس، نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور در
  • اقیانوسی سرشار از پلاستیک حسام میثاقی
    شاید برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید میوه و سبزیجات، هر یک از انواع میوه را در کیسه‌های پلاستیکیِ جداگانه ریخته‌اید تا وزن‌کردن جداگانه‌ی میوه‌ها آسان‌تر شود. شاید شاهد بوده‌اید که نفر روبه‌روی
  • می‌شود مردم را زوری به بهشت سبز برد؟ علیرضا اشراقی
    آیا حمایت و حفاظت از محیط زیست با دموکراسی و حقوق ‌بشر تعارض دارد؟ به نظر که چنین نیست؛ در اسناد سازمان‌ ملل، این‌ها در یک‌راستا و مقوم یکدیگر تعریف شده‌اند. روندهای سیاسی در کشورهای مختلف جهان هم