اندیشه ، فلسفه
  • نخستین زنان فیلسوف داگ هاربِنشْرود
    من به پا خاسته‌ام تا تو را به چالش دعوت کنم یایناوالکیا! با دو پرسش، درست مثل یک سلحشور بی‌رحم… که زهِ کمانش را سخت می‌کشد و دو تیر مهلک در دست دیگرش دارد، به پا می‌خیزم تا دشمن را به چالش دعوت
  • اخلاقی زیستن در گفتارهایی از مصطفی ملکیان، مقصود فراستخواه و امیر اکرمی
    محسن آزموده| متاسفانه اخلاق در عرف جامعه ما به معنای مجموعه‌ای از باید و نبایدهای نیک‌خواهانه اما بدون مبنا فروکاسته شده و وقتی کسی دم از اخلاق می‌زند، ذهن همگان به سمت انبانی از نصایح و توصیه‌های
  • انسان و هستی بهرام حبیبی
    همه هستی، از ته تیره خاک تا روشنای آسمان، طربخانه زندگی است .غور در پدیده های طبیعت، کشف نظم قانونمندِ ترکیبِ هستیِ بیجان، روند تکامل از موجودات ذره ای تا به انسان هوشمند و روابط زنده و معقولی که بین
  • افول دموکراسی در سراسر جهان اَدَم فارِست
    به نظرِ اندیشکده‌ی «خانه‌ی آزادی»، افول دموکراسی در سراسر جهان «نگران‌کننده» است و شمار فزاینده‌ای از کشورها به سوی حکومت اقتدارگرایانه گام برمی‌دارند. یافته‌های گزارش سالانه‌ی این سازمان آمریکایی،
  • دو مفهوم عقل در تاریخ اندیشه
    نوشتار مختصر حاضر از سه بخش تشكیل شده است. در بخش نخست مقدمه‌ای درباره‌ی ابهام مفهوم عقلانیت به دست خواهم داد و بعد برای رفع این ابهام دو قسم «جزمی» و «نقادانه»ی عقلانیت را از هم بازخواهم شناخت و در
  • در زیر سنگفرش، ساحل آرمیده است: تأملاتی در باب میراث مکتب فرانکفورت سیلا بن‌حبیب
    مه 1968 سرآغاز بیداری سیاسی نسل من بود. در آن زمان دانشجوی کالج آمریکایی دختران در استانبول بودم و به عنوان دختر جوانی یهودی در جامعه‌ای با اکثریت مسلمان و به سبب غلیان آمریکاستیزیِ ناشی از جنگ
  • بیایید به کلیشه‌ها خلاقانه بنگریم نانا آریل
    در باره‌ی کلیشه‌‌ها یک چیز قطعیت دارد و آن این است که نباید از کاربرد آن‌‌ها بدتان بیاید. استفاده از کلیشه‌‌ها را معمولاً نشانه‌‌ی اندیشه‌ی‌‌ بی‌مایه و عاری از خلاقیت می‌شمارند. خوشبختانه، اگر یک
تجددگرايی
  • برای اصلاح ایران، باید از اصلاح فرهنگی شروع کنیم ماشاءالله آجودانی در گفتگو با محمد حیدری
    در ادامه‌ی گفت‌وگو‌‌های آسو درباره‌ی مسائل بنیادی ایران، ماشالله آجودانی می‌گوید یکی از مهم‌ترین مسائل ما این است که بیش از اصلاح فرهنگ به تغییر سیاسی اهمیت دادیم و فکر کردیم که با سیاست می‌توانیم
  • خردگرایی و روشنگری
    واژه خرد گرایی هنگامی که در ارتباط با متفکران و فیلسوفان قرن هفده اروپا نظیر رنه دکارت، باروخ اسپینوزا، و گوتفرید لایب‌نیتس به کار رود، به معنایِ باور به عقل به عنوانِ تنها منبعِ معتبرِ است این
  • دولت پژمرده؛ انسان – دولت با نشاط [ دکتر مهدی مطهرنیا
    مقدمه : شتاب روزافزون انسان در گذار از دهلیزهای هزارتو در توی علم، و فناوری؛ و گذار پی در پی از پوسته های جور واجور شعور متعارف، به سرعت شتاب را نیز از گویایی بازمی دارد. نیاز به کاربرد «ریشتر»[2]،
  • احساسات، موضوع جدید پژوهش‌های اجتماعی گفتگو با جوزف بن پترزل
    در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از نویسندگان معاصر در هر دو شهر برلین و قاهره از تغییرات شهری با عبارات مشابهی یاد کردند و همگی بر این باور بودند که این تغییرات بر احساسات مردم تاثیرات بزرگی
  • در آینه انديشه
    چيزى كه تمام پرسش‌ها و پژوهش‌های «محمد ضيمران» را صورت‌بندی می‌کند همان بحث كهنه و کلیشه‌ای «سنت و مدرنيته» است كه البته او با سنجه و نگره جديدى سراغ آن رفته و به دریافت‌های ديگرى از آن رسيده است. او
تاریخ
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت هفدهم) زهره روحی
    با وجود اعمال غیر قانونی رضا خان ، وی در آبان 1302 به مقام نخست وزیری می‌رسد و حتی قبل از افتتاح مجلس پنجم (22 بهمن 1302)، پیشاپیش اکثریت اعضاء مجلس را که از اصلاح طلبان غیر مذهبی بودند، موافق با خود
  • سرگذشت عجیب ملکه‌ استر: از دربار هخامنشی تا کاخ سفید علیرضا اشراقی
    یکی از پندهایی که از گذشته می‌شود گرفت این است که به ندرت کسی از گذشته پند می‌گیرد. اما با کمی زحمت می‌توان گذشته را طوری ارایه کرد تا مخاطب پندی را که می‌خواهیم از آن بگیرد. برای چنین‌کاری لازم است
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت پانزدهم) زهره روحی
    اگر همه اینها، جهت زدودن تبعیض اجتماعی از اقشار مختلف بوده، اگر روحانیان به این دلیل از مصدرهای قدرتی خویش پایین کشیده شدند تا «عدالت اجتماعی»، و برابری حقوق همگان، در جامعه حضور یابد، خوب است بدانیم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 6
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران تلقی آیات نجف از امر به معروف و نهی از منکر نیز برخاسته از دریافت مدنی وعرفی آنان از حکمی شرعی است. آخوند خراسانی ، در پاسخ به استفتایی در باره ” لزوم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 5
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران جنبش مشروطه خواهی مردم ایران ، به خلاف آن چه اهل ایدئولوژی نسنجیده گفته اند، گامی فراتر در غربزدگی نبود. پرچم غربزدگی نیز با مشروطیت ” بر بام سرای این
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 4
    موضوع ” مشروعه شدن مشروطه ” نبود، مناقشه اساسی این بود که تا چه مقیاسی می توان اصول عقلایی علوم شرعی را در جهت مشروعیت مشروطیت متحول کرد؟رویارویی میرزای نائینی و شیخ فضل الله رویارویی دو
آمار بازدید سایت
0001998
Visit Today : 51
Visit Yesterday : 73
This Month : 1998
Who's Online : 2

با موج اخیر مسمومیت‌های الکلی در نواحی شمال غربی کشور زنگ خطر دیگری از مسمومیت‌های فراگیر و قربانیان مشروبات تقلبی دست‌ساز به صدا درآورد. پرونده تلخی که براساس آمار رسمی منتشرشده  تاکنون ١٠٤ جانباخته دارد و تعداد زیادی را هم دچار نارسایی‌های شدید کلیوی و نابینایی کرده است. هر چند در خصوص تعداد مصدومان و افرادی که به دنبال مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز طی‌ سال جاری دچار مشکلات شدید و نارسایی‌های ماندگار شدند، آمار دقیقی وجود ندارد؛ اما بنا بر اخبار منتشرشده از سوی مقامات رسمی تنها در بازه دو ماهه شهریور تا مهر ‌سال جاری ۱۷۰ نفر از مسمومان الکلی کلیه‌هایشان را از دست داده‌اند، ۱۶ نفر هم برای همیشه نابینا شده‌اند؛ آماری که به نظر می‌رسد با شدت گرفتن مسمومیت‌های الکلی چند روز اخیر در استان‌های آذربایجان ‌شرقی و اردبیل باز هم دستخوش تغییرات زیادی می‌شود.
موج نخست مسمومیت‌ها الکلی از شهریور ‌سال جاری شروع شد، از بندرعباس و چند شهر دیگر استان هرمزگان و بعد هم به مناطق مرکزی و حتی پایتخت، استان البرز و خراسان شمالی هم رسید. هر چند پیش از این هم یعنی از ابتدای فروردین ‌سال جاری اخباری در خصوص مسمومیت‌های الکلی منتشر شده بود، اما فراگیری حادثه‌ای که در شهریور و مهر اتفاق افتاد با مسمومیت بیش از ٧٦٠ نفر در نقاط مختلف کشور به‌ حدی بی‌سابقه بود که شاید بتوان آن را زنگ خطری برای حوادث مشابه بعدی دانست. هر چند به دنبال این حادثه با ورود مراجع انتظامی و پلیس به ماجرا تعدادی از خرده‌فروشان و تولیدکنندگان این مشروبات خطرناک شناسایی و دستگیر شدند؛ آنچنان‌که ماموران انتظامی در همان روزها و همزمان با  افزایش بی‌سابقه قربانیان مصرف مشروبات تقلبی در اقصی نقاط کشور، از دستگیری یک زن و شوهر به‌ عنوان تولید‌کننده اصلی این محموله مرگبار  خبر دادند و محموله الکلی حاوی متانول این زوج  ساکن استان هرمزگان را به ‌حدی حجیم و بزرگ اعلام کردند که در مسیر توزیع در ۸ استان آن تعداد مسمومیت را ایجاد کرده بود اما کیست که نداند چنین برخوردهایی علاج درد نیست. هر چند مشروبات الکلی در ایران ممنوع است، اما بازار زیرزمینی بزرگی برای آن وجود دارد و همین موضوع علت بخش بزرگی از این مسمومیت‌ها است.
بر اساس اعلام منابع رسمی از فروردین‌ تا پایان مهر ‌سال جاری ۱۰۲ نفر در اثر مسمومیت الکلی جان خود را از دست دادند؛ ۹۳ مرد و ۹ زنی که جرعه مرگ را نوشیدند. بر همین اساس بیشترین مورد فوت متعلق به استان آذربایجان‌ شرقی بود؛ استانی که طی چند روز گذشته هم تعداد زیادی از ساکنان آن دچار مسمومیت الکلی شدند. در آن مدت  ٢٦ تن یعنی ٢٥ مرد و یک زن بر اثر مسمومیت با الکل در این استان فوت کردند. پس از آذربایجان شرقی، استان‌های کردستان و خراسان رضوی هر کدام با ۱۱ مورد فوت، تهران با ١٣ مورد و کرمانشاه با ۹ مورد، در مراتب بعدی قرار گرفتند. در حالی‌که طبق آمارهای سازمان پزشکی قانونی در مدت مشابه‌ سال گذشته یعنی از ابتدای فروردین ماه ‌سال ٩٦ تا پایان مهر ماه همان ‌سال  ۴۸ نفر به دلیل مصرف الکل جانشان را از دست داده بودند. در آن ‌سال هم مردان با ٤٥ مورد به مراتب بیش از زنان قربانی مشروبات تقلبی شده بودند. از سوی دیگر بر اساس آمار رسمی منتشرشده از سوی ایسنا به نقل از سازمان پزشکی قانونی از ابتدای فروردین ‌سال ٩٦ تا پایان آن ‌سال ۸۶ مرد و ٧ زن، درمجموع ٩٥ نفر بر اثر سوء مصرف الکل جان خود را از دست دادند و مقایسه این آمار افزایش تعداد قربانیان مشروبات تقلبی در‌ سال جاری را نشان می‌دهد و این تازه آمار و ارقام رسمی منتشرشده در این خصوص است.
اما موج دوم مسمومیت‌ها در همین هفته‌های اخیر شروع شد. این‌بار نوبت اهر در استان آذربایجان ‌شرقی بود که شهروندان آن و روستاهای اطراف آن یکی پس از دیگری با علایم مسمومیت شدید راهی مراکز درمانی این شهر شوند. ٧٣ مورد مسمومیت در طی ٤٨ ساعت دوباره زنگ خطر را به صدا درآورد. بنابر اعلام مسئولان بهداشت ودرمان اهر حال تعدادی از مصدومان وخیم بود و به همین دلیل راهی بیمارستان‌های مجهزتر مرکز استان یعنی شهر تبریز شدند؛ اما ماجرای به همین‌جا ختم نشد، موج مسمومیت‌های الکلی در چند‌ ماه اخیر به شهرها و استان‌های مجاور هم سرایت کرد. گزارش‌هایی از مسمومیت‌های الکلی در مشگین‌شهر، اردبیل و تعدادی از شهرها و روستاهای این مناطق هم منتشر شد. مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل آخرین آمار مسمومیت با مشروبات الکلی دست‌ساز را در مشگین‌شهر ٥٧ نفر اعلام کرد و پس از آن مراجع قضائی از جانباختن دو نفر از این افراد و وخامت حال تعداد دیگری از آن مصرف‌کنندگان مشروبات تقلبی خبر داد. در همین حال دادستان عمومی و انقلاب مشگین‌شهر هم از برخورد قاطع با تولیدکنندگان مشروبات مشروبات الکلی دست‌ساز در شهرستان خبر داد و از شهروندان مشگین‌شهری خواست که از مصرف هر گونه مشروبات الکلی خودداری کنند؛ چرا که احتمال مسمومیت در این مشروبات الکلی وجود دارد.
اما نکته قابل توجه تغییر الگوی مسمومیت‌های الکلی است. بررسی‌ها انجام‌گرفته و اظهارات مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که این مشروبات در مراسم یا محل خاصی توزیع و مصرف نشده است؛ در واقع این موضوع نشان‌دهنده گرایش افراد سودجو برای تولید گسترده این نوشیدنی‌های مرگبار است. ارزان و در دسترس بودن  متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) که به‌ عنوان حلّال در صنایع رنگ‌سازی و جلاکاری به کار می‌رود، باعث شده تا به‌عنوان ماده تقلبی در مشروبات الکلی به کار رود؛ ماده‌ای که می‌تواند حتی از طریق استنشاق و پوست هم باعث مسمومیت شدید شود.

print

مقالات
  • پاسخ به کتاب آسیب شناسی یک شکست ، نوشتۀ علی میرفطروس حمیدرضا مسیبیان
    مدت­ها پیش مطالبی از « علی میرفطروس» با عنوان «آسیب شناسی یک شکست» دیده بودم که به شدت در تلاش بود تا با نسبت دادن دروغ­های مکرر به دکتر مصدق به خیال خودش او را تخطئه کرده و برای پهلوی تبلیغ نماید
  • روشنفکر ایرانی و قهرمان پرستی اسفندیار طبری
    در این نوشته از دو دیدگاه اسطوره ای و سیاسی به رابطه بین هیروییزم یا قهرمان پرستی‌ و روشنفکر ایرانی پرداخته می-‌ شود. از دیدگاه فرهنگی‌ روشنفکر در یک چهارچوب فرهنگی‌ مجاز، مجبور به اندیشیدن بوده است.
  • «نه» گفتن را هم یاد بگیریم کوروش‭ ‬ساسانی
    برای خیلی از ما پیش آمده که در موقعیتی قرار بگیریم که می‌‍‍‌دانیم اگر یک «نه» بگوییم آسایش و آرامش زیادی را برای خود خریده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم از این کلمۀ دو‌حرفی استفاده کنیم و آن را به زبان
  • جلال ایجادی: مدرنیته ناقص و زیانباری اسلام در ایران
    آیا ایران به مدرنیته نیازمند است؟ تلاش برای مدرنیته از زمان مشروطه آغاز شد و ناکام باقی ماند. رابطه ما با مدرنیته در تمدن غرب چگونه قابل تعریف است؟ آیا امروز دسترسی به مدرنیته در جامعه ما کماکان یک
  • آیا انسان گوشت و پوست و خون‌‌دار در حال احتضار نیست؟
    نوشتار زیر مشتمل بر دو بخش است؛ در بخش نخست، خُرده‌‌پرسش‌‌هایی اعتراضی به نسبت وضعیت فلاکت‌‌بار موجود و در خطاب با جناب استاد ملکیان طرح می‌‌شود تا زمینه برای پرسش انتقادی بزرگ‌تر از ایشان که در بخش
  • قیام فرانسه، چرا اکنون؟
    پس از سالها شکست اجتماعی، حالا یک جنبش منحصر به فرد دولت را وادار به کنار گذاشتن تعصب بودجه ای اش نموده است. با استفاده از تاکتیک های مناسب، جلیقه زردها در مباحث حفاظت از آب و هوا و قدرت خرید فریب
اقتصاد
محیط زیست
  • بیست گزاره اقلیمی در باره سیلاب ایران
    در قالب بیست گزاره کوتاه تلاش کرده‌ام به زبانی خیلی ساده وجوه اقلیمی سیل‌های اخیر را شرح دهم. بیشتر متمرکز بوده‌ام بر سوالات و ابهاماتی که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. امیدوارم روشنگر و پاسخگو
  • 30 سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت ایسنا
    رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، گفت: در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه ها
  • دریای خزر، دریای مرده ایسنا
    بر اساس یافته‌های محققان کشور، تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، ضمن آنکه انواع مواد آلاینده و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به این دریا وارد می‌شود که با افزایش بار آلی در بستر و کاهش
  • 10 حقیقت انکارناپذیر در مورد تغییرات اقلیمی کره‌ی زمین حسام میثاقی
    کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ و در شهر کاتوویس لهستان برگزار شد، با تصویب توافق‌نامه‌ای به کار خود پایان داد. در پایان این کنفرانس، نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور در
  • اقیانوسی سرشار از پلاستیک حسام میثاقی
    شاید برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید میوه و سبزیجات، هر یک از انواع میوه را در کیسه‌های پلاستیکیِ جداگانه ریخته‌اید تا وزن‌کردن جداگانه‌ی میوه‌ها آسان‌تر شود. شاید شاهد بوده‌اید که نفر روبه‌روی
  • می‌شود مردم را زوری به بهشت سبز برد؟ علیرضا اشراقی
    آیا حمایت و حفاظت از محیط زیست با دموکراسی و حقوق ‌بشر تعارض دارد؟ به نظر که چنین نیست؛ در اسناد سازمان‌ ملل، این‌ها در یک‌راستا و مقوم یکدیگر تعریف شده‌اند. روندهای سیاسی در کشورهای مختلف جهان هم