اندیشه ، فلسفه
  • نخستین زنان فیلسوف داگ هاربِنشْرود
    من به پا خاسته‌ام تا تو را به چالش دعوت کنم یایناوالکیا! با دو پرسش، درست مثل یک سلحشور بی‌رحم… که زهِ کمانش را سخت می‌کشد و دو تیر مهلک در دست دیگرش دارد، به پا می‌خیزم تا دشمن را به چالش دعوت
  • اخلاقی زیستن در گفتارهایی از مصطفی ملکیان، مقصود فراستخواه و امیر اکرمی
    محسن آزموده| متاسفانه اخلاق در عرف جامعه ما به معنای مجموعه‌ای از باید و نبایدهای نیک‌خواهانه اما بدون مبنا فروکاسته شده و وقتی کسی دم از اخلاق می‌زند، ذهن همگان به سمت انبانی از نصایح و توصیه‌های
  • انسان و هستی بهرام حبیبی
    همه هستی، از ته تیره خاک تا روشنای آسمان، طربخانه زندگی است .غور در پدیده های طبیعت، کشف نظم قانونمندِ ترکیبِ هستیِ بیجان، روند تکامل از موجودات ذره ای تا به انسان هوشمند و روابط زنده و معقولی که بین
  • افول دموکراسی در سراسر جهان اَدَم فارِست
    به نظرِ اندیشکده‌ی «خانه‌ی آزادی»، افول دموکراسی در سراسر جهان «نگران‌کننده» است و شمار فزاینده‌ای از کشورها به سوی حکومت اقتدارگرایانه گام برمی‌دارند. یافته‌های گزارش سالانه‌ی این سازمان آمریکایی،
  • دو مفهوم عقل در تاریخ اندیشه
    نوشتار مختصر حاضر از سه بخش تشكیل شده است. در بخش نخست مقدمه‌ای درباره‌ی ابهام مفهوم عقلانیت به دست خواهم داد و بعد برای رفع این ابهام دو قسم «جزمی» و «نقادانه»ی عقلانیت را از هم بازخواهم شناخت و در
  • در زیر سنگفرش، ساحل آرمیده است: تأملاتی در باب میراث مکتب فرانکفورت سیلا بن‌حبیب
    مه 1968 سرآغاز بیداری سیاسی نسل من بود. در آن زمان دانشجوی کالج آمریکایی دختران در استانبول بودم و به عنوان دختر جوانی یهودی در جامعه‌ای با اکثریت مسلمان و به سبب غلیان آمریکاستیزیِ ناشی از جنگ
  • بیایید به کلیشه‌ها خلاقانه بنگریم نانا آریل
    در باره‌ی کلیشه‌‌ها یک چیز قطعیت دارد و آن این است که نباید از کاربرد آن‌‌ها بدتان بیاید. استفاده از کلیشه‌‌ها را معمولاً نشانه‌‌ی اندیشه‌ی‌‌ بی‌مایه و عاری از خلاقیت می‌شمارند. خوشبختانه، اگر یک
تجددگرايی
  • برای اصلاح ایران، باید از اصلاح فرهنگی شروع کنیم ماشاءالله آجودانی در گفتگو با محمد حیدری
    در ادامه‌ی گفت‌وگو‌‌های آسو درباره‌ی مسائل بنیادی ایران، ماشالله آجودانی می‌گوید یکی از مهم‌ترین مسائل ما این است که بیش از اصلاح فرهنگ به تغییر سیاسی اهمیت دادیم و فکر کردیم که با سیاست می‌توانیم
  • خردگرایی و روشنگری
    واژه خرد گرایی هنگامی که در ارتباط با متفکران و فیلسوفان قرن هفده اروپا نظیر رنه دکارت، باروخ اسپینوزا، و گوتفرید لایب‌نیتس به کار رود، به معنایِ باور به عقل به عنوانِ تنها منبعِ معتبرِ است این
  • دولت پژمرده؛ انسان – دولت با نشاط [ دکتر مهدی مطهرنیا
    مقدمه : شتاب روزافزون انسان در گذار از دهلیزهای هزارتو در توی علم، و فناوری؛ و گذار پی در پی از پوسته های جور واجور شعور متعارف، به سرعت شتاب را نیز از گویایی بازمی دارد. نیاز به کاربرد «ریشتر»[2]،
  • احساسات، موضوع جدید پژوهش‌های اجتماعی گفتگو با جوزف بن پترزل
    در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از نویسندگان معاصر در هر دو شهر برلین و قاهره از تغییرات شهری با عبارات مشابهی یاد کردند و همگی بر این باور بودند که این تغییرات بر احساسات مردم تاثیرات بزرگی
  • در آینه انديشه
    چيزى كه تمام پرسش‌ها و پژوهش‌های «محمد ضيمران» را صورت‌بندی می‌کند همان بحث كهنه و کلیشه‌ای «سنت و مدرنيته» است كه البته او با سنجه و نگره جديدى سراغ آن رفته و به دریافت‌های ديگرى از آن رسيده است. او
تاریخ
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت هفدهم) زهره روحی
    با وجود اعمال غیر قانونی رضا خان ، وی در آبان 1302 به مقام نخست وزیری می‌رسد و حتی قبل از افتتاح مجلس پنجم (22 بهمن 1302)، پیشاپیش اکثریت اعضاء مجلس را که از اصلاح طلبان غیر مذهبی بودند، موافق با خود
  • سرگذشت عجیب ملکه‌ استر: از دربار هخامنشی تا کاخ سفید علیرضا اشراقی
    یکی از پندهایی که از گذشته می‌شود گرفت این است که به ندرت کسی از گذشته پند می‌گیرد. اما با کمی زحمت می‌توان گذشته را طوری ارایه کرد تا مخاطب پندی را که می‌خواهیم از آن بگیرد. برای چنین‌کاری لازم است
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت پانزدهم) زهره روحی
    اگر همه اینها، جهت زدودن تبعیض اجتماعی از اقشار مختلف بوده، اگر روحانیان به این دلیل از مصدرهای قدرتی خویش پایین کشیده شدند تا «عدالت اجتماعی»، و برابری حقوق همگان، در جامعه حضور یابد، خوب است بدانیم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 6
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران تلقی آیات نجف از امر به معروف و نهی از منکر نیز برخاسته از دریافت مدنی وعرفی آنان از حکمی شرعی است. آخوند خراسانی ، در پاسخ به استفتایی در باره ” لزوم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 5
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران جنبش مشروطه خواهی مردم ایران ، به خلاف آن چه اهل ایدئولوژی نسنجیده گفته اند، گامی فراتر در غربزدگی نبود. پرچم غربزدگی نیز با مشروطیت ” بر بام سرای این
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 4
    موضوع ” مشروعه شدن مشروطه ” نبود، مناقشه اساسی این بود که تا چه مقیاسی می توان اصول عقلایی علوم شرعی را در جهت مشروعیت مشروطیت متحول کرد؟رویارویی میرزای نائینی و شیخ فضل الله رویارویی دو
آمار بازدید سایت
0001999
Visit Today : 52
Visit Yesterday : 73
This Month : 1999
Who's Online : 3

رضا پهلوی، در واکنش به حضور نیروهای شبه‌نظامی حشد الشعبی وابسته به گروه‌های سپاه قدس جمهوری اسلامی در عراق در توییتر خود نوشت: «ناسنجیده رودخانه‌ها را بستند و مسیر طبیعی سیلابها را منحرف کردند و فاجعه‌ای بزرگ را که این روزها در نقاط مختلف کشور شاهد آن هستیم سبب شدند.در پی این فاجعه، رژیمِ سراپا منفور فرصت یافت تا راه را برای ورود شبه‌نظامیان تروریست تحت فرمانش به خاک میهن‌مان باز کند. مزدوران حشدالشعبی به ایران آورده شدند فقط به منظور سرکوب ایرانیان؛ سرکوب مردمان مصیبت‌زده و بی‌خانمان خوزستان و لرستان؛ در جایی که ارتش ایران تجهیزات و ماشین‌آلات و نیروی متخصص کافی برای خدمت و کمک‌رسانی به هم‌وطنان‌مان دارد.

میلیون‌ها جوان بیکار با جان و دل آماده‌اند برای بازسازی مناطق سیل‌زده. با نیمی از پولی که از خزانه کشور، بیهوده صرف آشوبگری و تروریست‌پروری در ورای مرزهای ایران می‌شود، می‌توان تمام ویرانی‌ها را از نو ساخت. ایرانیان برای بازسازی کشورشان به نیروهای تروریست احتیاجی ندارند. یا هرچه زودتر مزدوران‌تان را از خاک میهن‌ خارج می‌کنید یا مردم ایران، دلیرمردان و شیرزنان خوزستان و لرستان، خود بیرون‌شان می‌کنند. ایران جای نظامی و شبه‌نظامی و ارتش بیگانه نیست.»

 

iraqNiroo_041319.jpgپیشتر گزارش شده بود که جمهوری اسلامی برای سرکوب تظاهرات گسترده ۱۳۹۶ ایران از نیروهای حشد الشعبی عراق و گردان‌های فاطمیون افغانستان کمک گرفته بود.

پرسش اینجاست که اصولا کشور بزرگی مانند ایران با ۸۰ میلیون جمعیت و ارتشی به مراتب قوی تر از ارتش عراق، چه نیازی به تعدادی شبه نظامی عراقی برای امدادرسانی به سیل زدگانش دارد؟

آیا رژیم، این نیروها را به بهانه کمک به سیل زدگان به ایران آورده تا در ایران بمانند و از آنها برای مقاصدی دیگر، از جمله سرکوب احتمالی مردم ایران در آینده نزدیک بهره گیرد؟

این شک و تردید به نیت رژیم ایران، سند و مدرکی هم دارد. آخوند، موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی تهران، در اسفندماه گذشته گفته بود: «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشدالشعبی عراقی، فاطمیون افغانی، زینبیون پاکستانی و حوثی‌های یمنی خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد»

بازداشت ۲۴ نفر از فعالان عرب در اهواز

یک شنبه, ۲۵ فروردین – سازمان حقوق بشر اهواز امروز در بیانیه‌ای گفت «دست‌کم ‌۲۴ نفر از فعلان عرب در اهواز به دلیل ارسال کمک‌های مردمی به سیل زدگان بازداشت شدند. این در حالی است که خبرگزاری‌های دولتی اتهام افراد بازداشت شده را «پخش اخبار منحرف» درباره سیل خوانده‌اند.

باشگاه خبرنگاران به نقل از شاهین حسنوند، رئیس پلیس فتا استان خوزستان با تایید خبر بازداشت ۲۴ نفر از «کاربران فضای مجازی» در اهواز، دلیل بازداشت آنها را «پخش اخبار منحرف و شایعات مربوط به سیل موجب تشویش اذهان عمومی» عنوان کرده است.

بارش باران‌های بی‌سابقه در ایران باعث وقوع سیل در بخش‌های شمالی و غربی و جنوب ایران شد، به گفته امیر سرتیپ خلبان احمد میقانی جانشین معاونت اشراف ستاد کل نیروهای مسلح: بیش از نیمی از کشور و به روایتی ۷۰ درصد کشور در ۵۰ الی ۴۷۰ سانت سیلاب فرورفت.

مردم بی‌دفاع خوزستان بار دیگر با دست‌خالی به دفاع از خانه و کاشانه‌شان برخاستند و مانع از ورود سیل به شهرها شدند کار به درگیری نظامی، تیراندازی و درنهایت اعتراض و حضور معترضان در معابر و شهرها کشید.نیروی انتظامی و سپاه پاسداران به صحنه آمدند و خواستار تخلیه روستاها و مناطق مسکونی شدند که با مقاومت مردم روبه‌رو شدند در این میان یک نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

سپاه پاسداران در ابتدا هرگونه دخالت خود و برخورد نظامی نیروهای خود را با سیل‌زدگان در سه روستای عرب نشین در نزدیکی سوسنگرد را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا از رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران نقل کرده که گفته است: «برخورد یگان‌های سپاه با مردم و فشار بر آن‌ها برای تخلیه منازل مسکونی در مناطق سیل‌زده شایعه و فضاسازی است».

این در حالی بود که گزارش‌هایی در فضای مجازی و چند ویدیو مبنی بر برخورد یگان‌های سپاه با اهالی سه روستای الجلیزی، الصقور و الشاکریه به‌منظور فشار بر آن‌ها برای تخلیه روستاها و منازل مسکونی در مناطق سیل‌زده منتشرشده است.

پس‌ازآن مجدداً رمضان شریف اعلام کرد تخلیه مناطق مسکونی بر اساس دستور سازمان مدیریت بحران به سپاه پاسداران صورت گرفته و اعضای سپاه پاسداران نه با خشونت که بر اساس «گفتگو و خواهش» اقدام به این عمل می‌نمایند.

در همان زمان شهروند خبرنگاران بسیاری گزارش دادند که تعدادی از مردم سیل‌زده که قصد ممانعت از شکستن سیل بندها توسط نیروهای دولتی را داشتند، به ضرب گلوله کشته و زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود این درگیری‌ها در روستای عرب نشین الجلیزی در مسیر الله‌اکبر «دشت آزادگان» در شمال غربی اهواز رخ‌داده و ۵ جوان عرب زخمی شده‌اند و یکی از شهروندان مجروح از تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران در خوزستان جان خود را از دست داد.

روز پنجشنبه ۱۵ فروردین «عبود جلیزی» کشاورز سیل‌زده اهل خوزستان که در درگیری و تیراندازی عوامل نیروی زمینی سپاه به سیل‌زدگان روستاهای جلیزی، صگور و شاکریه مسیر الله‌اکبر دشت آزادگان خوزستان در بامداد ۱۴ فروردین مجروح شده بود، به دلیل شدت جراحات در بیمارستان آپادانا جان خود را از دست داد.

عبود جلیزی، در جریان اعتراض کشاورزان روستاهای مسیر الله‌اکبر دشت آزادگان و درگیری با نیروهای سپاه زخمی شده بود.

در اعتراض‌های سال ۱۳۸۸ اخبار بسیاری از حضور نیروهای شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان در خیابان‌های تهران برای سرکوب معترضین منتشرشده بود اما هیچ مقام مسئولی علی‌رغم وجود ده‌ها عکس و فیلم از حضور ایشان این خبر را تائید و یا حتی تکذیب نکرد.

موسی غضنفر آبادی، رئیس دادگاه انقلاب تهران، روز ۱۶ اسفند سال گذشته در گفتگویی جنجالی اعلام کرده بود: «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم، حشدالشعبی عراقی، فاطمیون افغانی، زینبیون پاکستانی و حوثی‌های یمنی خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.»

هم‌زمان با اوج‌گیری اعتراضات مردم در اهواز و لرستان جمال شاکرمی، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام، از ورود «کاروانی بزرگ» از شبه‌نظامیان مسلح شیعه عراقی هم‌پیمان جمهوری اسلامی به خاک ایران و حضور آنان در برخی مناطق سیل‌زده ایران خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت که ۵۰ خودروی گروه موسوم به جنبش «النجباء» و گروه بسیج مردمی (حشد الشعبی) عراق از مرز مهران وارد ایران شده‌اند.

او افزود که همچنین کاروان بزرگ حشد الشعبی و جنبش النجبا عراق به دهلران رسیده و به سمت خوزستان در حال حرکت است و در شهرستان دهلران مورد استقبال امام‌جمعه و فرماندهی سپاه ناحیه دهلران قرارگرفته است.

پس‌ازآنکه در روزهای اخیر ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد، حضور شماری از شبه‌نظامیان عراقی، موسوم به حشد الشعبی، در استان‌های غربی ایران را «برای کمک به سیل‌زدگان» تأیید کرد، خبرگزاری فارس نیز نوشت که کاروان جنبش نُجَباء با بیش از ۱۰۰ خودروی سبک و سنگین از مرز مهران وارد خاک ایران شده است.

به گزارش کانال اطلاع‌رسانی این جنبش، تمامی مدیران دفاتر نمایندگی نُجَباء در عراق و در رأس آنان «حاج نصر الشمری» رئیس شورای اجرایی جنبش، این کاروان را همراهی می‌کنند.

شبه‌نظامیان مقاومت اسلامی نُجَباء در بدو ورود به خاک ایران با استقبال حجت‌الاسلام «سید عبدالله امینی» امام‌جمعه مهران، سرهنگ پاسدار «جمال شاکرمی» فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام، سرهنگ دوم پاسدار «روح‌الله جاویدان» فرمانده سپاه ناحیه مهران، سرهنگ «احمدرضا حاتمی» فرمانده هنگ مرزی مهران و «نظام ملک شاهی» فرماندار شهرستان مهران مواجه شدند.

77888.jpg
نیروهای فاطمیون حضوریافته و در مناطق سیل زده در لرستان شعار مرگ برآمریکا سرمی دادند

همچنین در خبری دیگر نیروهای شبه‌نظامی فاطمیون که متشکل از اتباع افغانستانی زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران هستند در ایلام و لرستان حضور یافتند و در معابر و خیابان‌های این شهر اقدام به راهپیمایی و سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» نمودند.

تمامی این گروه‌ها زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران تأسیس‌شده‌اند و روزنامه کیهان، چاپ تهران نیز نوشته است که ورود آن‌ها به مناطق سیل‌زده ایران به دستور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، انجام‌شده است.

خبر ورود این نیروهای شبه‌نظامی خارجی به داخل ایران با موجی از انتقادها در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده و همگان آن را با مسئله سرکوب شهروندان ایرانی معترض به جمهوری اسلامی مرتبط می‌دانند.

print
مقالات
  • پاسخ به کتاب آسیب شناسی یک شکست ، نوشتۀ علی میرفطروس حمیدرضا مسیبیان
    مدت­ها پیش مطالبی از « علی میرفطروس» با عنوان «آسیب شناسی یک شکست» دیده بودم که به شدت در تلاش بود تا با نسبت دادن دروغ­های مکرر به دکتر مصدق به خیال خودش او را تخطئه کرده و برای پهلوی تبلیغ نماید
  • روشنفکر ایرانی و قهرمان پرستی اسفندیار طبری
    در این نوشته از دو دیدگاه اسطوره ای و سیاسی به رابطه بین هیروییزم یا قهرمان پرستی‌ و روشنفکر ایرانی پرداخته می-‌ شود. از دیدگاه فرهنگی‌ روشنفکر در یک چهارچوب فرهنگی‌ مجاز، مجبور به اندیشیدن بوده است.
  • «نه» گفتن را هم یاد بگیریم کوروش‭ ‬ساسانی
    برای خیلی از ما پیش آمده که در موقعیتی قرار بگیریم که می‌‍‍‌دانیم اگر یک «نه» بگوییم آسایش و آرامش زیادی را برای خود خریده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم از این کلمۀ دو‌حرفی استفاده کنیم و آن را به زبان
  • جلال ایجادی: مدرنیته ناقص و زیانباری اسلام در ایران
    آیا ایران به مدرنیته نیازمند است؟ تلاش برای مدرنیته از زمان مشروطه آغاز شد و ناکام باقی ماند. رابطه ما با مدرنیته در تمدن غرب چگونه قابل تعریف است؟ آیا امروز دسترسی به مدرنیته در جامعه ما کماکان یک
  • آیا انسان گوشت و پوست و خون‌‌دار در حال احتضار نیست؟
    نوشتار زیر مشتمل بر دو بخش است؛ در بخش نخست، خُرده‌‌پرسش‌‌هایی اعتراضی به نسبت وضعیت فلاکت‌‌بار موجود و در خطاب با جناب استاد ملکیان طرح می‌‌شود تا زمینه برای پرسش انتقادی بزرگ‌تر از ایشان که در بخش
  • قیام فرانسه، چرا اکنون؟
    پس از سالها شکست اجتماعی، حالا یک جنبش منحصر به فرد دولت را وادار به کنار گذاشتن تعصب بودجه ای اش نموده است. با استفاده از تاکتیک های مناسب، جلیقه زردها در مباحث حفاظت از آب و هوا و قدرت خرید فریب
اقتصاد
محیط زیست
  • بیست گزاره اقلیمی در باره سیلاب ایران
    در قالب بیست گزاره کوتاه تلاش کرده‌ام به زبانی خیلی ساده وجوه اقلیمی سیل‌های اخیر را شرح دهم. بیشتر متمرکز بوده‌ام بر سوالات و ابهاماتی که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. امیدوارم روشنگر و پاسخگو
  • 30 سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت ایسنا
    رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، گفت: در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه ها
  • دریای خزر، دریای مرده ایسنا
    بر اساس یافته‌های محققان کشور، تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، ضمن آنکه انواع مواد آلاینده و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به این دریا وارد می‌شود که با افزایش بار آلی در بستر و کاهش
  • 10 حقیقت انکارناپذیر در مورد تغییرات اقلیمی کره‌ی زمین حسام میثاقی
    کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ و در شهر کاتوویس لهستان برگزار شد، با تصویب توافق‌نامه‌ای به کار خود پایان داد. در پایان این کنفرانس، نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور در
  • اقیانوسی سرشار از پلاستیک حسام میثاقی
    شاید برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید میوه و سبزیجات، هر یک از انواع میوه را در کیسه‌های پلاستیکیِ جداگانه ریخته‌اید تا وزن‌کردن جداگانه‌ی میوه‌ها آسان‌تر شود. شاید شاهد بوده‌اید که نفر روبه‌روی
  • می‌شود مردم را زوری به بهشت سبز برد؟ علیرضا اشراقی
    آیا حمایت و حفاظت از محیط زیست با دموکراسی و حقوق ‌بشر تعارض دارد؟ به نظر که چنین نیست؛ در اسناد سازمان‌ ملل، این‌ها در یک‌راستا و مقوم یکدیگر تعریف شده‌اند. روندهای سیاسی در کشورهای مختلف جهان هم