اندیشه ، فلسفه
  • نخستین زنان فیلسوف داگ هاربِنشْرود
    من به پا خاسته‌ام تا تو را به چالش دعوت کنم یایناوالکیا! با دو پرسش، درست مثل یک سلحشور بی‌رحم… که زهِ کمانش را سخت می‌کشد و دو تیر مهلک در دست دیگرش دارد، به پا می‌خیزم تا دشمن را به چالش دعوت
  • اخلاقی زیستن در گفتارهایی از مصطفی ملکیان، مقصود فراستخواه و امیر اکرمی
    محسن آزموده| متاسفانه اخلاق در عرف جامعه ما به معنای مجموعه‌ای از باید و نبایدهای نیک‌خواهانه اما بدون مبنا فروکاسته شده و وقتی کسی دم از اخلاق می‌زند، ذهن همگان به سمت انبانی از نصایح و توصیه‌های
  • انسان و هستی بهرام حبیبی
    همه هستی، از ته تیره خاک تا روشنای آسمان، طربخانه زندگی است .غور در پدیده های طبیعت، کشف نظم قانونمندِ ترکیبِ هستیِ بیجان، روند تکامل از موجودات ذره ای تا به انسان هوشمند و روابط زنده و معقولی که بین
  • افول دموکراسی در سراسر جهان اَدَم فارِست
    به نظرِ اندیشکده‌ی «خانه‌ی آزادی»، افول دموکراسی در سراسر جهان «نگران‌کننده» است و شمار فزاینده‌ای از کشورها به سوی حکومت اقتدارگرایانه گام برمی‌دارند. یافته‌های گزارش سالانه‌ی این سازمان آمریکایی،
  • دو مفهوم عقل در تاریخ اندیشه
    نوشتار مختصر حاضر از سه بخش تشكیل شده است. در بخش نخست مقدمه‌ای درباره‌ی ابهام مفهوم عقلانیت به دست خواهم داد و بعد برای رفع این ابهام دو قسم «جزمی» و «نقادانه»ی عقلانیت را از هم بازخواهم شناخت و در
  • در زیر سنگفرش، ساحل آرمیده است: تأملاتی در باب میراث مکتب فرانکفورت سیلا بن‌حبیب
    مه 1968 سرآغاز بیداری سیاسی نسل من بود. در آن زمان دانشجوی کالج آمریکایی دختران در استانبول بودم و به عنوان دختر جوانی یهودی در جامعه‌ای با اکثریت مسلمان و به سبب غلیان آمریکاستیزیِ ناشی از جنگ
  • بیایید به کلیشه‌ها خلاقانه بنگریم نانا آریل
    در باره‌ی کلیشه‌‌ها یک چیز قطعیت دارد و آن این است که نباید از کاربرد آن‌‌ها بدتان بیاید. استفاده از کلیشه‌‌ها را معمولاً نشانه‌‌ی اندیشه‌ی‌‌ بی‌مایه و عاری از خلاقیت می‌شمارند. خوشبختانه، اگر یک
تجددگرايی
  • برای اصلاح ایران، باید از اصلاح فرهنگی شروع کنیم ماشاءالله آجودانی در گفتگو با محمد حیدری
    در ادامه‌ی گفت‌وگو‌‌های آسو درباره‌ی مسائل بنیادی ایران، ماشالله آجودانی می‌گوید یکی از مهم‌ترین مسائل ما این است که بیش از اصلاح فرهنگ به تغییر سیاسی اهمیت دادیم و فکر کردیم که با سیاست می‌توانیم
  • خردگرایی و روشنگری
    واژه خرد گرایی هنگامی که در ارتباط با متفکران و فیلسوفان قرن هفده اروپا نظیر رنه دکارت، باروخ اسپینوزا، و گوتفرید لایب‌نیتس به کار رود، به معنایِ باور به عقل به عنوانِ تنها منبعِ معتبرِ است این
  • دولت پژمرده؛ انسان – دولت با نشاط [ دکتر مهدی مطهرنیا
    مقدمه : شتاب روزافزون انسان در گذار از دهلیزهای هزارتو در توی علم، و فناوری؛ و گذار پی در پی از پوسته های جور واجور شعور متعارف، به سرعت شتاب را نیز از گویایی بازمی دارد. نیاز به کاربرد «ریشتر»[2]،
  • احساسات، موضوع جدید پژوهش‌های اجتماعی گفتگو با جوزف بن پترزل
    در اواخر قرن نوزدهم میلادی، بسیاری از نویسندگان معاصر در هر دو شهر برلین و قاهره از تغییرات شهری با عبارات مشابهی یاد کردند و همگی بر این باور بودند که این تغییرات بر احساسات مردم تاثیرات بزرگی
  • در آینه انديشه
    چيزى كه تمام پرسش‌ها و پژوهش‌های «محمد ضيمران» را صورت‌بندی می‌کند همان بحث كهنه و کلیشه‌ای «سنت و مدرنيته» است كه البته او با سنجه و نگره جديدى سراغ آن رفته و به دریافت‌های ديگرى از آن رسيده است. او
تاریخ
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت هفدهم) زهره روحی
    با وجود اعمال غیر قانونی رضا خان ، وی در آبان 1302 به مقام نخست وزیری می‌رسد و حتی قبل از افتتاح مجلس پنجم (22 بهمن 1302)، پیشاپیش اکثریت اعضاء مجلس را که از اصلاح طلبان غیر مذهبی بودند، موافق با خود
  • سرگذشت عجیب ملکه‌ استر: از دربار هخامنشی تا کاخ سفید علیرضا اشراقی
    یکی از پندهایی که از گذشته می‌شود گرفت این است که به ندرت کسی از گذشته پند می‌گیرد. اما با کمی زحمت می‌توان گذشته را طوری ارایه کرد تا مخاطب پندی را که می‌خواهیم از آن بگیرد. برای چنین‌کاری لازم است
  • با سردار سپه ؛ از اشتیاق تا ناامیدی (قسمت پانزدهم) زهره روحی
    اگر همه اینها، جهت زدودن تبعیض اجتماعی از اقشار مختلف بوده، اگر روحانیان به این دلیل از مصدرهای قدرتی خویش پایین کشیده شدند تا «عدالت اجتماعی»، و برابری حقوق همگان، در جامعه حضور یابد، خوب است بدانیم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 6
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران تلقی آیات نجف از امر به معروف و نهی از منکر نیز برخاسته از دریافت مدنی وعرفی آنان از حکمی شرعی است. آخوند خراسانی ، در پاسخ به استفتایی در باره ” لزوم
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 5
    طرحی از یک نظریه مشروطیت و حکومت قانون در ایران جنبش مشروطه خواهی مردم ایران ، به خلاف آن چه اهل ایدئولوژی نسنجیده گفته اند، گامی فراتر در غربزدگی نبود. پرچم غربزدگی نیز با مشروطیت ” بر بام سرای این
  • تجدید مطلعی در مفهوم سنت 4
    موضوع ” مشروعه شدن مشروطه ” نبود، مناقشه اساسی این بود که تا چه مقیاسی می توان اصول عقلایی علوم شرعی را در جهت مشروعیت مشروطیت متحول کرد؟رویارویی میرزای نائینی و شیخ فضل الله رویارویی دو
آمار بازدید سایت
0001999
Visit Today : 52
Visit Yesterday : 73
This Month : 1999
Who's Online : 2

در مناظره‌ی انتخاباتی‌ای که در سالن رقص هتل بیداکارا در مرکز جاکارتا برگزار شد، جوکو ویدودو، رئیس جمهور کنونی اندونزی، با ملایمت از کارنامه‌ی حقوق بشر خود دفاع کرد، کارنامه‌ای که، در بهترین حالت، پرفرازونشیب بوده است. ویدودو، که در میان مردم به جوکووی شهرت دارد، هر گونه نقض حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری خود را رد کرد؛ این بار هم، مثل چهار سال قبل که برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود، وعده داد که نظام دادگستری را بازسازی خواهد کرد؛ این دفعه هم، مثل چهار سال قبل، قول داد که بر اصلاحات ارضی پافشاری خواهد کرد. مناظره‌ی فشرده‌ی 73 دقیقه‌ای پنج‌شنبه‌ی گذشته-اولین مناظره از پنج مناظره‌ای که پیش از انتخابات آوریل برگزار خواهد شد-نشان داد که در دوران ریاست جمهوری او چیز زیادی تغییر نکرده است.

وقتی جوکووی در سال 2014 به قدرت رسید، در برنامه‌ی خود «۹ اولویت» تعیین کرد. بر اساس یکی از این اولویت‌ها، او وعده داد که به موارد پیشین نقض حقوق بشر رسیدگی کند. مردم امیدوار بودند که او حداقل به دهه‌ها خشونت ارتش، اقتدارگرایی فراگیر و سرکوب حقوق اقلیت‌ها اقرار کند. در نقطه‌ای از دنیا که اغلب مبتلا به نوعی نسبیت‌باوری اخلاقی است-«کشور ما بد است اما بقیه بدترند»-چنین کاری پیشرفت مهمی به نظر می‌رسید.

با وجود این، پیشرفت محسوسی حاصل نشده است. هرچند خود جوکووی به نقض حقوق بشر متهم نیست اما در دوران ریاست جمهوری او وضعیت حقوق بشر بهبود نیافته است (گروه‌های مدافع حقوق بشر از این هم فراتر رفته و می‌گویند که در دوران ریاست جمهوری او وضعیت حقوق بشر بدتر شده است). تحقیق و تفحص درباره‌ی حمله به یک بازرس مبارزه با فساد بی‌نتیجه مانده است؛ دولت جوکووی پیشنهادهای مبنی بر عذرخواهی رسمی او بابت قتل عام دولتی چند دهه‌ی قبل را نپذیرفته است؛ و درخواست‌های سازمان‌های بین‌المللی برای دیدار از یک منطقه‌ی ناآرام استقلال‌طلب را رد کرده است. حالا جوکووی می‌گوید که می‌خواهد به بی‌عدالتی‌های گذشته رسیدگی کند اما مدافعان حقوق بشر نسبت به تحقق این وعده خوش‌بین نیستند. به احتمال زیاد این انتخابات چیزی را تغییر نخواهد داد: جوکووی در نظرسنجی‌ها پیشتاز است، و کارنامه‌ی تنها رقیبش حتی از او هم بدتر است.

ریوانلی آناندار، پژوهشگر مقیم جاکارتا و عضو «هیئت افراد مفقودالاثر و قربانیان خشونت»، یک گروه حقوق بشری که در اندونزی به «کونتراس»، سرواژه‌اش در زبان محلی، شهرت دارد، می‌گوید: «جوکووی جرئت ندارد که مسائل حقوق بشری را حل کند. دولت او در زمینه‌ی حقوق بشر پسرفت کرده است.»

لگدمال کردن حقوق فردی در اندونزی سابقه‌ای طولانی دارد. نخستین رهبر این کشور، سوکارنو، در ابتدا مدافع پرشور آزادی بود و جنبشی را رهبری کرد که سرانجام اندونزی را به استقلال رساند اما در دوران حکومتش بیش از پیش به اقتدارگرایی روی آورد (برای مثال، خود را رئیس جمهور مادام‌العمر اندونزی خواند). او سرانجام در کودتایی به رهبری سوهارتو سرنگون شد. سوهارتو ژنرالی بود که نامش مثل سَلَفَش و بسیاری از دیگر اندونزیایی‌ها تنها از یک کلمه تشکیل شده است. حکومت اقتدارگرایانه‌ی چنددهه‌ایِ سوهارتو با خشونت آغاز شد و پایان یافت: در دوره‌ی پرتلاطم میان سال‌های 1965 و 1967 (به قدرت رسیدن سوهارتو) تعداد بسیار زیادی از کمونیست‌ها و افراد مظنون به داشتن گرایش‌های کمونیستی کشته شدند-شمار آنها را بین چند صد هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده‌اند. سرانجام، سوهارتو در سال 1998 در پی تظاهرات بزرگ و اغتشاشاتی که به مرگ صدها تن انجامید، استعفا داد.

آندریاس هارسونو، پژوهشگر امور اندونزی در سازمان «دیدبان حقوق بشر»، می‌گوید از هنگام استعفای سوهارتو پیشرفت‌هایی رخ داده است: قوانین جدیدی وضع شده، معاهده‌هایی امضاء شده، و محاکمه‌های حقوق بشری خاصی، «هرچند به نحوی غیررضایت‌بخش»، برگزار شده است. یکی از اسلاف جوکووی، عبدالرحمن وحید، بر به رسمیت شناختن هر چه بیشتر اندونزیایی‌های چینی‌تبار، اقلیتی که در دوران سوهارتو با تبعیض مداوم روبرو بودند، پافشاری کرد. افزون بر این، وحید از کشتاری که سوهارتو را به قدرت رساند عذرخواهی کرد (او تنها رئیس جمهور اندونزی است که چنین کرده است). با وجود این، رسوایی‌های بعدی و جنگ قدرت وحید با جانشینش به استیضاح او انجامید. از آن زمان تا کنون پیشرفت در زمینه‌ی حقوق بشر کاهش یافته است.

جوکووی قول داده بود که این وضعیت را تغییر دهد. برای مثال، او در کارزار انتخاباتی سال 2014 وعده داد که محدودیت‌های بازرسان بین‌المللی حقوق بشر و رسانه‌های خارجی را رفع خواهد کرد تا از منطقه‌ی پاپوا دیدار کنند، منطقه‌ی ناآرامی که از دهه‌ها قبل خواهان کسب استقلال بوده است.

اما وقتی جوکووی به قدرت رسید، داستان عوض شد. دولت او به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اجازه نداده تا به پاپوا سفر کند و از دسترسی رسانه‌های خارجی به این منطقه جلوگیری کرده است، آن هم در حالی که گروه‌های مدافع حقوق بشر ارتش را به سرکوب خشونت‌بار جنبش استقلال‌طلب متهم می‌کنند.

تعقیب‌های کیفری احمقانه افزایش یافته است؛ برای مثال، می‌توان به زندانی کردن زن اندونزیایی چینی‌تباری به اتهام توهین به مقدسات اشاره کرد، در حالی که او صرفاً از سر و صدای مسجد نزدیک خانه‌اش شکایت کرده بود.

جوکووی برای چند سال متوالی حاضر به دیدار با معترضانی نبود که در تظاهرات مسالمت‌آمیز هفتگی در مقابل کاخ ریاست جمهوری در جاکارتا شرکت کرده و از مسئولان می‌خواستند که به موارد قبلی نقض حقوق بشر رسیدگی کنند. سرانجام، او در ماه مه گذشته به دیدار با معترضان تن در داد (این که او در آخرین سال ریاست جمهوری‌اش چنین کرد اقدامی سیاسی تلقی شده و انتقاداتی را برانگیخت).

در اکتبر گذشته، کونتراس با انتشار گزارشی در ارزیابی دوران ریاست جمهوری جوکووی گفت که اندونزی در مسائل حقوق بشری، از صدور احکام اعدام و قتل‌های غیرقانونی گرفته تا حقوق معلولان و آزار و اذیت بومی‌ها و اقلیت‌ها، پسرفت کرده است. در چهار سال گذشته، پیگردهای قانونی به اتهام افترا-اغلب به منظور جلوگیری از انتشار گزارش‌های انتقادی یا انتقاد از دولت‌مردان-به شدت افزایش یافته است. علاوه بر این، تعقیب‌های کیفری احمقانه هم افزایش یافته است؛ برای مثال، می‌توان به زندانی کردن زن اندونزیایی چینی‌تباری به اتهام توهین به مقدسات اشاره کرد، در حالی که او صرفاً از سر و صدای مسجد نزدیک خانه‌اش شکایت کرده بود.

یکی از نگران‌کننده‌ترین موارد، پرونده‌ی نووِل باسوِدان است. در سال 2017، این بازرس ارشد مبارزه با فساد سرگرم تحقیقات گسترده‌ای بود که ناگهان کسی جوهر نمک به صورتش پاشید. باسودان را با عجله برای درمان به سنگاپور بردند، و پس از چهار عمل جراحی هنوز چشم چپش بینایی خود را بازنیافته است. با وجود این، هنوز کسی به اتهام این حمله دستگیر نشده یا تحت تعقیب قرار نگرفته است.

درباره‌ی اطرافیان رئیس جمهور اندونزی هم نگرانی‌های وجود دارد. یکی از وزرای او ژنرال بازنشسته‌ای است که از سال 2004 در فهرست افراد ممنوع‌الورود به آمریکا قرار داشته و از طرف سازمان ملل به مشارکت در قتل‌ها و خشونت‌های مرتبط با استقلال تیمور شرقی از اندونزی در سال 1999 متهم شده است. معروف امین که یار انتخاباتیِ جوکووی و نامزد معاونت ریاست جمهوری است در حال حاضر رئیس عالی‌رتبه‌ترین نهاد مذهبی کشور ]«شورای علمای اندونزی»[ است. این نهاد در دوران ریاست معروف با صدور فتواهایی از بریدن آلت تناسلی زنان دفاع و از اقلیت‌های دینی به شدت انتقاد کرده است.

تام پاور، پژوهشگر متخصص سیاست اندونزی در دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا، در تحلیل اخیر خود می‌نویسد: «کارنامه‌ی جوکووی در زمینه‌ی حفاظت از حقوق بشر، احترام به اصول اساسی دموکراتیک، تعهد به حکم‌رانیِ شفاف و پاسخ‌گو، و حمایت از مبارزه‌ی واقعی با فساد، به شدت سؤال‌انگیز است.»

برخی از اندونزیایی‌ها احساس می‌کنند که رهبری که وعده داده بود این مسائل را ترویج کند به این موضوعات بی‌توجهی کرده است. ماریا کاتارینا سومارسیح، که پسرش در اغتشاشات سال 1998 جان باخت و از آن پس به کنشگری نامدار تبدیل شده است، به من گفت، «تراژدی‌های حقوق بشری چیزی جز کالای سیاسی نیستند که برای کسب رأی بیشتر به کار می‌روند.»

البته جوکووی حداقل یک امتیاز دارد: رقیبش از او بدتر است.

رقیب جوکووی در انتخابات ریاست جمهوری همان کسی است که در سال 2014 هم با او رقابت کرد: فرمانده‌ی سابق ارتش، پرابوو سوبیانتو. در کارزار انتخاباتی قبلی، سوبیانتو، که زمانی همسر یکی از دختران سوهارتو بود، با اتهامات شدیدی در مورد نقض حقوق بشر روبرو شد. تلگرام یک دیپلمات آمریکایی که اخیراً علنی شده حاکی از آن است که سوبیانتو، فرمانده‌ی سابق نیروهای ویژه‌ی اندونزی، دستور ربودن مخالفان را در سال 1998 صادر کرده است. او تهدید کرده که رسانه‌ها را سرکوب خواهد کرد و هشدار داده که اگر در انتخابات آتی شکست بخورد، اندونزی ممکن است «نابود شود.» (با وجود این، او اعضای پیشین «کمیسیون ملی حقوق بشر اندونزی» را در تیم جدید انتخاباتی خود منصوب کرده است.)

به نظر دِبی استوتارد، دبیرکل «فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر»، رأی‌دهندگان عادی کم‌کم دارند می‌فهمند که در این انتخابات، «مسئله این است که چه کسی کم‌ضررتر از دیگری است.»

برگردان: عرفان ثابتی

print
مقالات
  • پاسخ به کتاب آسیب شناسی یک شکست ، نوشتۀ علی میرفطروس حمیدرضا مسیبیان
    مدت­ها پیش مطالبی از « علی میرفطروس» با عنوان «آسیب شناسی یک شکست» دیده بودم که به شدت در تلاش بود تا با نسبت دادن دروغ­های مکرر به دکتر مصدق به خیال خودش او را تخطئه کرده و برای پهلوی تبلیغ نماید
  • روشنفکر ایرانی و قهرمان پرستی اسفندیار طبری
    در این نوشته از دو دیدگاه اسطوره ای و سیاسی به رابطه بین هیروییزم یا قهرمان پرستی‌ و روشنفکر ایرانی پرداخته می-‌ شود. از دیدگاه فرهنگی‌ روشنفکر در یک چهارچوب فرهنگی‌ مجاز، مجبور به اندیشیدن بوده است.
  • «نه» گفتن را هم یاد بگیریم کوروش‭ ‬ساسانی
    برای خیلی از ما پیش آمده که در موقعیتی قرار بگیریم که می‌‍‍‌دانیم اگر یک «نه» بگوییم آسایش و آرامش زیادی را برای خود خریده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم از این کلمۀ دو‌حرفی استفاده کنیم و آن را به زبان
  • جلال ایجادی: مدرنیته ناقص و زیانباری اسلام در ایران
    آیا ایران به مدرنیته نیازمند است؟ تلاش برای مدرنیته از زمان مشروطه آغاز شد و ناکام باقی ماند. رابطه ما با مدرنیته در تمدن غرب چگونه قابل تعریف است؟ آیا امروز دسترسی به مدرنیته در جامعه ما کماکان یک
  • آیا انسان گوشت و پوست و خون‌‌دار در حال احتضار نیست؟
    نوشتار زیر مشتمل بر دو بخش است؛ در بخش نخست، خُرده‌‌پرسش‌‌هایی اعتراضی به نسبت وضعیت فلاکت‌‌بار موجود و در خطاب با جناب استاد ملکیان طرح می‌‌شود تا زمینه برای پرسش انتقادی بزرگ‌تر از ایشان که در بخش
  • قیام فرانسه، چرا اکنون؟
    پس از سالها شکست اجتماعی، حالا یک جنبش منحصر به فرد دولت را وادار به کنار گذاشتن تعصب بودجه ای اش نموده است. با استفاده از تاکتیک های مناسب، جلیقه زردها در مباحث حفاظت از آب و هوا و قدرت خرید فریب
اقتصاد
محیط زیست
  • بیست گزاره اقلیمی در باره سیلاب ایران
    در قالب بیست گزاره کوتاه تلاش کرده‌ام به زبانی خیلی ساده وجوه اقلیمی سیل‌های اخیر را شرح دهم. بیشتر متمرکز بوده‌ام بر سوالات و ابهاماتی که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. امیدوارم روشنگر و پاسخگو
  • 30 سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت ایسنا
    رئیس انجمن جنگلبانان ایران، با بیان اینکه ۳۰ سال آینده جنگلی در شمال کشور نخواهیم داشت، گفت: در استان گیلان راش و شاه بلوط دچار بیماری شده اند و در آینده نزدیک شاهد مرگ و میر دسته جمعی این گونه ها
  • دریای خزر، دریای مرده ایسنا
    بر اساس یافته‌های محققان کشور، تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، ضمن آنکه انواع مواد آلاینده و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به این دریا وارد می‌شود که با افزایش بار آلی در بستر و کاهش
  • 10 حقیقت انکارناپذیر در مورد تغییرات اقلیمی کره‌ی زمین حسام میثاقی
    کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ و در شهر کاتوویس لهستان برگزار شد، با تصویب توافق‌نامه‌ای به کار خود پایان داد. در پایان این کنفرانس، نمایندگان بیش از ۱۹۰ کشور در
  • اقیانوسی سرشار از پلاستیک حسام میثاقی
    شاید برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید میوه و سبزیجات، هر یک از انواع میوه را در کیسه‌های پلاستیکیِ جداگانه ریخته‌اید تا وزن‌کردن جداگانه‌ی میوه‌ها آسان‌تر شود. شاید شاهد بوده‌اید که نفر روبه‌روی
  • می‌شود مردم را زوری به بهشت سبز برد؟ علیرضا اشراقی
    آیا حمایت و حفاظت از محیط زیست با دموکراسی و حقوق ‌بشر تعارض دارد؟ به نظر که چنین نیست؛ در اسناد سازمان‌ ملل، این‌ها در یک‌راستا و مقوم یکدیگر تعریف شده‌اند. روندهای سیاسی در کشورهای مختلف جهان هم