به احترام و یاد بود دختر آبی- سحر خدایاری

اندیشه ، فلسفه
تاریخ
  • معرفی کتاب «مفهوم تاریخ در مشرق‏ زمین»
    انگیزة پژوهش پیش روی، برآمده از جایگاه و اهمیت مطالعات مشرق ‏زمین است که سخت نیازمندِ رهیافت‏های جدید علمی است. کاوش در هر کدام از حوزه‏ های مهم تمدنی خاورزمین، امروزه در پرتو یافته‏ های
  • جُستاری در جایگاه آرمان‌گرایی در تاریخ حبیب تبریزیان
    با دوستی در درباره اعدام‌ها و سرکوب‌های ساواک در دوران شاه بحثی داشتم که به مفهوم آرمان‌گرایی منتهی شد، آن دوست از من خواست نظرم را در این زمینه بنویسم. و یادداشت زیر حاصل کار است.
  • محمد تاریخی / بخش هفتم ب. بی‌نیاز (داریوش)
    جمع‌بندی و نتیجه‌گیری در نوشتارهای پیشین به چند نکته پرداخته شد: ۱- تاریخ تولد محمد، ۲- مکه، ۳- ازدواج با خدیجه، ۴- سلمان فارسی، ۵- اسناد همزمان غیراسلامی که همکارم امیرخلیلی آن را نوشت. چند سطر زیر
  • محمد تاریخی / بخش ششم مسعود امیرخلیلی
    ادامۀ «نگاهی به اسناد همزمان آغاز اسلام» «با اطمینان می‌توان گفت که نویسنده (سبئوس) اطلاع داشت که اعراب سرزمین‌های بیزانس را تصاحب کردند و او همچنین چند داستان، یا شایعه از جنگ‌های اعراب نیز شنیده
  • محمد تاریخی / بخش پنجم مسعود امیرخلیلی
    یک اشاره در این جا فشردۀ فصل نخست [شامل چهار بخش] از «محمد تاریخی» به پایان می‌رسد و فصل دوم آن [در دو بخش] آغاز می‌شود.
  • محمد تاریخی / بخش چهارم ب. بی‌نیاز (داریوش)
    سیره رسول‌الله و سلمان فارسی ابن اسحاق در زندگی‌نامۀ محمد از «سلمان فارسی» به عنوان یک شخصیت تاریخی نیز گزارش می‌دهد. این گزارشِ شدیداً نادرست آنچنان وارد ادبیات و تاریخ اسلامی شده که گویی سلمان
محیط زیست

دموکراسی، سکولاریسم، برابری حقوق زن و مرد، گرایش به لیبرالیسم، حقوق بشر، اومانیسم، فدرالیسم و خلاصه هر آنچه که از سوی کتابخانه‌ی عظیم اندیشه‌های سازنده‌ی غرب برای کشور و مردم ما به منظور برونرفت از این شرایط سیاه که ملت ما با انقلاب مشروطه به درمان آن همت گمارده است، چاره دیده شد، با مقابله‌ی شدید طیفی از روشنفکران ما روبرو شده است.

       سید محمد خاتمی گوی را بارها از بسیاری از خارج‌نشینان‌ها ربوده است. چشم همه‌مان روشن! وقتی نقطه پافشاری می‌کند که با این وسواس‌ها و تشویش‌های حاکم بر افکار خارج‌کشوریان، روزگار کار اپوزیسیون از این که هست هم بی‌رونق‌تر خواهد شد، دلیل دارد. دلیل این کم‌رنگ‌تر شدن رونق صدا و افکار خارج از کشوری‌ها چیزی به جز «حساسیت» ‌های بیجا و «جوسازی‌» ‌های ساختگی نیست.

از دهه‌ای پیش بحث سیستم اداره‌ی فدرالی برای ایران مطرح شد. اگر بخواهیم به درازا بنویسیم باید نام تک تک سیستم‌های ارزشی و اجرایی و مالی را که در طول سال‌های پس از انقلاب از سوی بخشی از اپوزیسیون خارج‌کشور مطرح شد برشمریم. اما جالب آنکه سپس جدال‌های با این طرح مفاهیم و سیستم‌ها را از سوی گروه دیگر اپوزیسیون نیز باید یادآوری کرد و نظرات افراد را گرد آورد تا خواننده‌ی محترم بداند در چه گردابی برای مقابله با «نفی محکمات» جوامع مدرن گرفتار بوده‌ایم.

       دموکراسی، سکولاریسم، برابری حقوق زن و مرد، گرایش به لیبرالیسم، حقوق بشر، اومانیسم، فدرالیسم و خلاصه هر آنچه که از سوی کتابخانه‌ی عظیم اندیشه‌های سازنده‌ی غرب برای کشور و مردم ما به منظور برونرفت از این شرایط سیاه که ملت ما با انقلاب مشروطه به درمان آن همت گمارده است، چاره دیده شد، با مقابله‌ی شدید طیفی از روشنفکران ما روبرو شده است.

       «فدرالیسم» یکی از این بدبخت‌هاست. با جرات می‌گویم: آدم باسواد و «خوش‌سواد» با فدرالیسم آنگونه که بخشی از نخبگان خارج‌کشور برخورد کردند و آن را «تابو» و اَخ نمایاندند، برخورد نمی‌کند. آنچنان با این مقوله سطحی و جزمی برخورد شد، که گویی فدرالیسم را آبا و اجداد تجزیه‌طلب‌های ایران پی ریخته‌اند و از بدعت‌های آنهاست. در حالیکه سبک اداره‌ی فدرال حکومت با مدل‌های متنوع و منعطف در کشورهای جهان برای اداره‌ی کشور بکار گرفته شده است و بسیار هم موفق است؛ فدرالیسم آلمان، هند، استرالیا، آمریکا و بلژیک هر کدام نمونه‌هایی هستند که باید مورد مطالعه و تشریح قرار می‌گرفتند و ضعف‌ها و قدرت‌هایشان بررسی می‌شد. و طبعا با نگاه به بافت اجتماعی و جغرافیایی ایران ارزیابی می‌گشت. در ازای این نشد، هیس و هوس! افترا و انگ و تشر فضا را پر کرد و ‌چوب الف باغ «وطن‌پرستی» ما بدست آنهایی که «می‌فهمند» بر سر همه فرود آمد و دانا و ساکت شدیم.

چرا خاتمی از فدرالی شدن می‌گوید؟

       خاتمی نقشه‌ای در سر دارد. او بار دیگر برای به انحراف کشاندن مبارزه‌ی مردم علیه نظام به میدان آمده است، او می‌خواهد این‌بار نه با طرح اصلاح حکومت، که با طرح اصلاح قانون اساسی به سمت بخش اورژانس حرکت کنند و نظام را روی تخت بیاندازند و دل به حالش بسوزانند. وقتی هنوز مردم ایران حتی سکولاریسم را خوب نشناخته‌اند و ما داریم در خارج کشور خودمان و داخل کشور این و آن را را قانع می‌کنیم که بفرمایید شما از سکولاریسم چه می‌خواهید و چه انتظار دارید (گویی به خواستگاری می‌رویم و سکولاریسم مهریه است)، در حالیکه سکولاریسم ایرانی و غیر ایرانی ندارد، حالا سید محمد خاتمی می‌گوید ما برای شما به فکر فدرالیسم هستیم:

       «اگر در خارج کشور زبان بعضی مو در آورد که بگویند کنفدراتیو و فدراتیو فرق‌شان چیست آن هم برای کسانیکه در مرکز فدراتیو زندگی می‌کنند، حالا من، سید محمد خاتمی، ناجی بزرگ نظام جمهوری اسلامی از فساد و استبداد، بنیانگزار “دیالوگ بین تمدن‌ها”، به شما می‌گویم که فدرالیسم برای ایران بهترین روش اجرایی و اداره‌ی کشور وسیع ایران است. من آمده‌ام!»

       خاتمی بدنبال دو چیز است:

       – او احتمالا قصد دارد اگر بتواند ریشه‌‌های نفاق را بین مردم، اقوام ایرانی، در داخل و خارج بگستراند. او می‌داند زمینه‌های «خوشباوری» در سطوح مبارزین اقوام ما هنوز باقی است. مشکلات و شکست‌های پی در پی در منطقه، امید به قدرت‌های بزرگ را زنده نگاه می‌دارد. اکنون خاتمی با نگاه مهربان به نقاط محروم کشور ما که از سنی‌ها و اقوام و اتنیک‌ها تشکیل شده‌اند، می‌تواند باز امید پراکند و باز نفاق بکارد.

       – او قصد دارد سویه‌ی نگاه به تغییرات احتمالی قانون اساسی را از باب احتیاط باز کند و باز گذارد تا یکی از راه‌های کشاندن مردم، و اقوام، به صندوق‌های رای باشد.

print

 

 

 

مقالات
اقتصاد
آمار بازدید سایت
0009820
Visit Today : 46
Visit Yesterday : 144
This Month : 2110
Who's Online : 1